Search
Close this search box.

آزمون MCAT

آزمون ورودی پذیرش دوره پزشکی MCAT

تست MCAT یک آزمون استاندارد مبتنی بر کامپیوتر برای دانشجویان آینده ی پزشکی در کانادا، آمریکا و استرالیا می باشد. این آزمون برای ارزیابی مهارت حل مسئله، تفکر انتقادی، دانش مفاهیم طبیعی، رفتاری و علوم اجتماعی و اصول پیش نیاز برای تحصیل در رشته پزشکی طراحی شده است. البته این تست در همه ی دانشکده های پزشکی الزامی نیست و در دانشکده هایی که الزامی است نیز میزان اهمیت به این آزمون متغیر است. معمولا دانشجویان در سال سوم تحصیلات پیش پزشکی خود در کانادا در آزمون سراسری پزشکی (ام کت) شرکت کرده و موفقیت در این آزمون در مدارسی که MCAT‌ جزو پیش نیاز های پذیرش است، الزامی می باشد. آزمون MCAT توسط سازمان AAMC (انجمن کالج های پزشکی آمریکا) برگزار می شود. تقریبا تمام مدارس پزشکی کانادا و آمریکا برای پذیرش نیاز به ارائه نمرات آزمون MCAT دارند. بسیاری از دانشکده های پزشکی آزمون هایی که برای قبل از 3 سال گذشته است را قبول نمی کنند. اگر قصد ورود به دوره های پزشکی را دارید، با نوین بورسیه مشورت کنید.

آزمون MCAT چگونه برگزار می شود؟

آزمون MCAT معمولا 25 الی 35 بار در هر سال برگزار می شود. اگر قصد دارید بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی وارد دانشکده پزشکی شوید، باید مدارک خود را تکمیل کنید و در اوایل ماه مِی(از 12 اردیبهشت تا 11 خرداد)، درMCAT شرکت کنید تا بتوانید قبل از ثبت درخواست برای ورود به دانشگاه در ژوئن، نمره آزمون خود را بدست آورید. هر فرد می تواند سه بار در یک سال، چهار بار در یک دوره دو ساله متوالی و حداکثر هفت بار در طول زندگی در این آزمون شرکت کند. مسلما به دلیل این محدودیت، لازم است متقاضیان، با آمادگی کامل در امتحان حاضر شوند و در صورتی که احساس می کنند برای امتحان آماده نیستند، شرکت درآن را به زمان دیگری موکول کنند.

 

هزینه شرکت در آزمون MCAT

هزینه شرکت در این آزمون، طبق محل برگزاری آزمون متفاوت است. طبق برنامه هزینه MCAT که در وب سایت AAMC بارگزاری شده است، هزینه ثبت نام اولیه برای ثبت نام در MCAT در سال 2019، 315 دلار بوده است. اما دانشجویان با سطح علمی مناسب و شرایط مالی دشوار، ممکن است واجد شرایط دریافت برنامه کمک هزینه AAMC جهت شرکت در آزمون باشند. یک کلاس یا دوره آموزشی برای این آزمون، چیزی در حدود 200 تا 2000 دلار هزینه دارد. برخی از این کلاسها به صورت حضوری و برخی به صورت آنلاین برگزار می شوند.

 

مکان و شرایط برگزاری آزمون MCAT

این آزمون مختص امریکا و کاناداست و در تمامی مراکز مورد تایید این دو کشور برگزار می شود. علاوه بر این آزمون MCAT در کشورهای چین، استرالیا، فرانسه، آلمان، ژاپن، سنگاپور، تایلند، قطر، آفریقای جنوبی، انگلستان و… نیز برگزار خواهد شد. متقاضیان شرکت در آزمون حتما باید پاسپورت با تاریخ انقضای مهلت دار به همرا داشته باشند. برای شرکت در آزمون محدودیت سنی وجود ندارد و در صورتی که قصد تحصیل یا اقامت در کشورهای کانادا یا امریکا را داشته باشید، واجد شرایط شرکت در آزمون محسوب می شوید.

 

امتیاز و نمره در آزمون MCAT چگونه است؟

آزمون MCAT به صورت کامپیوتری و چند گزینه ای برگزار شده و ارزش سوالات در این آزمون با یکدیگر برابر نیست. ضمنا این آزمون نمره منفی نیز ندارد. نمره کل متقاضیان در آزمون می تواند به حداقل 472 نمره و حداکثر 528 نمره(و گاهی بالاتر) برسد. مجموع نمرات سوالات در هرکدام از چهار بخش آزمون، حدود 118 تا 132 خواهد بود. کسب نمره کامل در آزمون MCAT بسیار نادر است. برای دریافت نتیجه رسمی و ارائه آن به موسسات و دانشگاه های امریکا یا کانادا، حدود 30 تا 35 روز بعد از آزمون، زمان می برد.

 

مدت زمان و اعتبار آزمون MCAT

آزمون MCAT یک آزمون طولانی است و طی زمان 7.5 ساعت برگزار می شود. بعد از پایان هر کدام از چهار بخش امتحان، متقاضیان 10 دقیقه فرصت استراحت دارند. با توجه به پیشرفتهای سریع علم پزشکی و به روز شدن آن طی مدت زمان اندک، اعتبار نتیجه آزمون MCAT برای بیشتر دانشگاه ها، 3 سال می باشد. اما برخی دانشگاه ها نیز تا 2 سال نتیجه آزمون را قبول می کنند. پس از این زمان، لازم است متقاضی برای اثبات میزان دانش خود، دوباره در آزمون شرکت کند.

اجزا آزمون امکت

تست جدید MCAT از چهار بخش تشکیل می شود:

  • اصول بیولوژی و بیوشیمی سیستم های زنده
  • اصول شیمی و فیزیک سیستم های بیولوژی
  • اصول روانی، اجتماعی و بیولوژی رفتار
  • تحلیل انتقادی و مهارت های نگارشی

 

در آزمون ام کت MCAT چه نمره ای خوب محسوب می شود؟

برای آزمون MCAT (امتحان ورودی دانشکده پزشکی) نیاز به چه نمره ای دارید؟ وقتی هدف نمره ی ام کت خود ( در دوره ی پذیرش رقابتی سال 2017) را در نظر میگیرید، همیشه بهتر است که الزامات و حداقل نمرات مورد نیاز دانشکده ی پزشکی که قصد اپلای در آن را دارید، بررسی کنید. برای شروع در قسمت زیر آنچه لازم است درباره ی نمره ی ام کت خود بدانید، عنوان شده است.

نمره ی هر یک از 4 بخش آزمون امکت بین 118 و 132 ، بارم گذاری شده است که متوسط و میانه ی این نمره 125 می باشد. یعنی نمره کل بین 472 تا 528 می باشد و متوسط و میانه ی آن 500 است. چرا همچنین اعداد عجیبی انتخاب شده اند؟ AAMC (انجمن کالج های پزشکی آمریکا) پافشاری دارد  که این مقیاس بر اهمیت بخش مرکزی توزیع نمره تاکید دارد که باعث می شود اکثر دانشجویان به جای تمرکز غیرضروری بر نمرات بالا (انتهای بالای این مقیاس)، بین 125 برای هر بخش یا 500 امتیاز کل نمره دریافت نمایند.

AAMC در آزمون جدید از کل مقیاس بارم بندی استفاده می کند. برخلاف آزمون های قبلی ام کت (MCAT)، آزمون جدید یک تناسب قابل اندازه گیری از بالاترین امتیاز دانشجویان- 528 امتیاز- ارائه می دهد. AAMC بین امتیاز مدرج و امتیاز درصدی یک رابطه ی اولیه را برقرار کرده است.

نمرات بالا:

با نمرات زیر شما در 10٪ بالای نمرات آزمون دهندگان قرار می گیرید.

نمره ی کل MCAT: 528-514

اصول شیمی و فیزیک سیستم های بیولوژیکی: 132-129

تجزیه تحلیل انتقادی و مهارت های استدلالی: 132-129

اصول بیولوژی و بیوشیمی سیستم های زنده: 132-129

اصول روانی، اجتماعی و بیولوژی رفتار: 132-129

نمرات رقابتی:

این نمرات شما را در هنگام پذیرش در جایگاه های بسیار رقابتی قرار خواهد داد:

نمره ی کل MCAT: 513-508

اصول شیمی و فیزیک سیستم های بیولوژیکی: 128-127

تجزیه تحلیل انتقادی و مهارت های استدلالی: 128-127

اصول بیولوژی و بیوشیمی سیستم های زنده: 128-127

اصول روانی، اجتماعی و بیولوژی رفتار: 128-127

نمرات کمتر رقابتی:

این نمرات شما را بعد از نمره ی حد نصاب نمره ی خوب (50٪+) قرار می دهد اما هنگام اپلای به دوره های بسیار رقابتی دیگر مفید نخواهند بود.

نمره ی کل MCAT: 507-500

اصول شیمی و فیزیک سیستم های بیولوژیکی: 126-125

تجزیه تحلیل انتقادی و مهارت های استدلالی: 126-125

اصول بیولوژی و بیوشیمی سیستم های زنده: 126-125

اصول روانی، اجتماعی و بیولوژی رفتار: 126-125

نمرات زیر میانگین:

این نمرات ممکن است برای پذیرش در دوره های خاص دانشکده پزشکی کافی باشند اما در مقایسه با جمعتی که آزمون داده اند، زیر میانگین هستند.

نمره ی کل MCAT: 499 یا کمتر

اصول شیمی و فیزیک سیستم های بیولوژیکی: 124 یا کمتر

تجزیه تحلیل انتقادی و مهارت های استدلالی: 124 یا کمتر

اصول بیولوژی و بیوشیمی سیستم های زنده: 124 یا کمتر

اصول روانی، اجتماعی و بیولوژی رفتار: 124 یا کمتر

عوامل بسیاری ممکن است بر درخواست شما به دانشکده های پزشکی تاثیر بگذارد و هر یک به تصمیم گیری اینکه شما کجا قبول و کجا رد می شوید، کمک خواهند کرد. نمره ی امکت فقط بخشی از مراحل داوطلبی شماست. معدل دوره ی کارشناسی، توصیه نامه ، تحقیقات، مصاحبه و مقالات پرسنلی همه بر پذیرش شما در دانشکده ی رویایی تان تاثیر می گذارند.

مزایای شرکت در آزمون MCAT چیست؟

  • فراهم شدن فرصتهای شغلی بهتر در کشورهای آمریکا و کانادا
  • شانس تحصیل در بهترین دانشگاه های جهان با نمره قبولی بالا در MCAT
  • مدرک اثبات اعتبار و سطح دانش بالای دانشجو
  • بالا بردن سرعت و شانس دریافت ویزا از دانشگاه های امریکا و کانادا

جهت اطلاع و اخذ مشاوره مهاجرت تحصیلی، اخذ بورسیه تحصیلی، پذیرش تحصیلی و… با مشاوران ما تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

رزرو وقت مشاوره رایگان