Search
Close this search box.

تحصیل در مدارس آلمان

تحصیل در مدارس آلمان

تحصیل در مدارس آلمان در مقاطع پیش دبستانی، دبستان و دبیرستان (نظری، فنی و حرفه ای و کار و دانش) امکان پذیر است. دانش آموزان در آلمان از 3 تا 6 سالگی در پیش دبستانی، 6 تا 10 سالگی در مقطع ابتدایی و پس از آن در مقطع دبیرستان مشغول به تحصیل می شوند. لازم به ذکر است که تحصیل در آلمان در مقطع ابتدایی یا Grundschule اجباری است. پس از اتمام مقطع دبستان، دانش آموزان در یکی از دبیرستان های زیر ادامه تحصیل می دهند.

·         Hauptschule

این مدارس همان مدارس فنی و حرفه ای هستند. شرط ورود به این مدارس نمره 5 تا 9 می باشد و تحصیل در این دبیرستان ها تا سن 18 سالگی ادامه خواهد داشت. این مدارس ویژه دانش آموزانی است که سطح علمی پایین تری دارند و تحصیل در این مدارس همزمان با دوره های کارآموزی می باشد.

·         Realschule

این مدارس همان مدارس کار و دانش می باشندو شرط ورود به آنها داشتن نمره 5 تا 10 در کارنامه دوره ابتدایی می باشد. دوره های کارآموزی در این مدارس اختیاری بوده و پس از اتمام دوره تحصیل در دسترس خواهند بود ولی در صورت عدم علاقه، دانش آموز می تواند تحصیل خود را در دبیرستان های دیگر ادامه دهد تا بتواند وارد دانشگاه شود.

·         Gymnasium

این مدارس همان مدارس نظری هستند و با داشتن نمره بین 10 تا 13 در کارنامه دبستان می توان به این مدارس ورود پیدا کرد. دانش آموزان پس از اتمام تحصیل در این دوره با قبولی در آزمون سراسری می توانند وارد بهترین دانشگاه های کشور آلمان شوند.

کودکان زیر 18 سال در صورتی که بخواهند در مدارس آلمان تحصیل نمایند، نیاز به مدرک زبان آلمانی نخواهند داشت و در مدارس این کشور زبان آلمانی را نیز فرا می گیرند. مهاجرت تحصیلی به آلمان در مقطع مدارس برای کودکان بالای 12 سال از نظر افسر ویزا معقول تر است و به منظور اخذ ویزا ریسک کمتری خواهد داشت. مهاجرت تحصیلی به آلمان در مدارس خصوصی آلمان نیز امکان پذیر است. این مدارس می توانند شبانه روزی باشند و تمامی امکانات تحصیلی و زندگی را به دانش آموزان ارائه می کنند. هزینه های این مدارس بسیار متغیر است و می توان هزینه سالیانه تحصیل در مدارس خصوصی و شبانه روزی آلمان را 30 هزار یورو تخمین زد. دانش آموزانی که در مدارس روزانه آلمان تحصیل می کنند باید در کشور آلمان قیم داشته باشند، در غیر این صورت نمی توانند ویزای تحصیلی دریافت نمایند. 

در اصل سیستم تحصیل در آلمان برای مدارس به شرح زیر ساختار یافته است:

مقاطع در مدارس آلمان

توضیحات

Grundschule

 دبستان

به طور معمول کودکان شش ساله تحصیل خود را برای مقطع دبستان شروع می کنند که 4 پایه اول را شامل می شوند. فقط در برلین و براندنبورگ، دبستان تا کلاس ششم ادامه دارد. در پایان دوره ابتدایی، شما و معلمان با توجه به عملکرد فرزندتان تصمیم می گیرید که فرزند شما در کدام دوره متوسطه شرکت کند.

Weiterführende Schulen

مدارس متوسطه

این خود به چهار دسته تقسیم می شود. 1. مدرسه متوسطه عمومی برای نمرات 5 تا 9 یا 10 می باشد 2. مدرسه متوسط کاربردی تر برای نمرات 5 تا 10 می باشد. 3. مدرسه متوسط علمی را برای نمرات 5 تا 12 یا 13 می باشد. 4. مدرسه جامع با نمرات 5 تا 12 یا 13 است.

Hauptschule  و Realschule

این مقطع برای دانش آموزانی است که موفقیت ها را پشت سر گذاشتند و واجد شرایط آموزش حرفه ای هستند، یا می توانند به یک کلاس بالاتر منتقل شوند.

Gesamtschule

Hauptschule ، Realschule و Gymnasium را به صورت ترکیب جایگزینی برای سیستم سه جانبه ارائه می دهد.

دانش آموزان غیر بومی برای تحصیل در مدارس دولتی می بایست به زبان آلمانی مسلط باشند. اما در مدارس خصوصی داشتن مدرک زبان نیازی نیست و مدارس با دانش آموزان زبان آلمانی را کار کرده و آموزش می دهند. گرچه تحصیل در مدارس خصوصی آلمان با شهریه 20 الی 30 هزار یورو همراه است، اما قطعا تحصیل در این مدارس می تواند آینده فرزندان شما را برای ورود به بهترین دانشگاه ها و مشاغل در بهترین کشورهای دنیا تضمین کند. بنابراین می توان گفت که ثبت نام دانش آموزان غیر بومی در مدارس خصوصی آلمان، یک نوع سرمایه گذاری برای آینده آنهاست.

نکته

دانش آموزان برای تحصیل در آلمان بایستی ویزای تحصیلی آلمان را دریافت نمایند.

در جدول زیر می توانید مدارس بین المللی را مشاهده بفرمایید.

نام مدرسه

سن

زبان تحصیل

Berlin British School

2 الی 18

انگلیسی

Berlin Cosmopolition School

2 الی 18

انگلیسی

Berlin International School

6 الی 18

انگلیسی

Berlin Bilingual School

6 الی 18

آلمانی

نام مدرسه

کلاس

مدرسه بین المللی مونیخ

کلاس 1 تا 8

مدرسه بین المللی مونیخ

9 تا 12

مدرسه بین المللی براندنبورگ برلین

1 تا 8

مدرسه بین المللی براندنبورگ برلین

9 تا 12

مدرسه بین المللی فرانکفورت

1 تا 8

مدرسه بین المللی فرانکفورت

9 تا 12

دانشکده بین المللی اشتوتگارت

1 تا 8

دانشکده بین المللی اشتوتگارت

9 تا 12

جهت اطلاع و اخذ مشاوره مهاجرت تحصیلی، اخذ بورسیه تحصیلی، پذیرش تحصیلی و… با مشاوران ما تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

رزرو وقت مشاوره رایگان