نوین بورسیه

5 آزمون زبان مورد تایید کانادا برای تحصیل

مهاجرت به کشور توسعه یافته‌ای چون کانادا برای تحصیل، زندگی یا کار را می‌توان از جمله اهداف مهم بسیاری از افراد که به دنبال پیشرفت یا رفاه بیش‌ترند، برشمرد چرا که علاوه بر وجود امکانات تحصیلی، کاری و رفاهی مناسب، دولت این کشور تسهیلات و برنامه‌های متنوعی را برای مهاجرت افراد مختلف ارائه کرده تا متقاضیان به راحتی برای این امر اقدام کنند. اما در کنار تمام این موارد مهاجرت دشواری‌های و سختی‌های بسیاری دارد که متقاضیان می‌بایست آن‌ها را پشت سر گذاشته تا موفق به مهاجرت شوند. یکی از این دشواری‌ها امتحان زبان برای کانادا است. در حقیقت برای مهاجرت به این کشور به ویژه برای امر تحصیل لازم است متقاضی به یکی از دو زبان رسمی کانادا یعنی انگلیسی یا فرانسوی (در برخی از استان‌ها زبان رسمی فرانسوی است) تسلط کافی و قابل قبول داشته باشد و مدارک معتبری را در این زمینه ارائه دهد. این شرط برای تمامی افراد به ویژه دانشجویان الزامی است حتی آن دسته از افرادی که زبان مادری آنان انگلیسی یا فرانسوی بوده نیز باید مدرک معتبری را در این زمینه ارائه داده و آزمونی را پشت سر گذاشته باشند (برای برخی از برنامه‌های مهاجرتی ارائه مدرک زبان الزام زیادی ندارد اما ارائه آن امتیاز فرد را در اخذ ویزا بالا می‌برد). اما چه مدارک و گواهینامه‌هایی معتبر هستند؟ آیا هر آزمون زبانی قابل قبول است یا آزمون‌های ویژه‌ای را باید برای امتحان زبان برای کانادا گذراند و نمره قابل قبول آن را کسب کرد؟ مدرک زبان مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا چیست؟ امتحان زبان برای کانادا چه شرایطی دارد؟

دولت کانادا از میان چند ده آزمون بین المللی زبان، تنها تعداد معدودی را معتبر می‌داند و می‌پذیرد و متقاضی مهاجرت به این کشور باید حداقل نمره را در یکی از آن‌ها کسب کند.

در ادامه به معرفی آزمونهای زبان مورد تأیید این کشور که به انواع  امتحان زبان برای کانادا شهرت دارند خواهیم پرداخت.

آزمون های زبان انگلیسی مورد تایید کانادا

  1. IELTS (General & Academic)
  2. TOEFL (test of English as a foreign language)
  3. PTE (Pearson Test of English)
  4. CELPIP (General & General LS)
  5. CELPIP-Academic (CELPIP-A)

مدارک معتبر زبان فرانسه برای مهاجرت به کانادا

  1. ( TEF(Test d’évaluation de français
  2. TCF (Test de connaissance du français)

مدارک معتبر دیگری برای بعضی از رشته های کانادا

  1. GRE Graduate Record Examinations
  2. (Graduate Management Admission Test) GMAT

مدرک زبان برای تحصیل در کانادا

بر اساس آمار سال 2019 کشور کانادا 37797496 نفر جمعیت و زبان رسمی آن انگلیسی است که حدود ۶۲% جمعیت این کشور به زبان انگلیسی و ۲۵% دیگر به زبان فرانسه و ۱۰% از مردم به هر دو زبان انگلیسی و فرانسه تسلط دارند. زبان تحصیل در کشور کانادا انگلیسی و فرانسوی است.

دانشگاه‌های کانادا فرصت دریافت خدمات آموزشی در سطح جهان را در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهد. هزینه تحصیل در کانادا در مقایسه باکشورهای توسعه یافته مانند امریکا نسبتاً کمتر است. همچنین روند کاری ثبت نام و پذیرش ویزای تحصیلی ساده‌تر بوده و پس از مهاجرت و اتمام تحصیل امکان پیدا کردن کار و گرفتن اقامت دائم بسیار است.

آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال

IELTS General & Academic

آزمون آیلتس یک آزمون بین‌المللی در ارتباط با زبان انگلیسی می‌باشد که پرطرفدارترین و معتبرترین مدارک انگلیسی در دنیا بشمار می‌آید. مرکز برگزاری آزمون، کشور انگلستان می‌باشد که با همکاری سه نهاد (دانشگاه کمبریج –کنسولگری انگلستان و سازمان آموزشی IDP استرالیا) هرسال برگزار می‌گردد. مدرک آیلتس پس از دو سال از اعتبار ساقط است. آزمون آیلتس در دو نوع General و Academic برگزار می‌شود. یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که برای زبان آموزان و متقاضیان مهاجرت به کشورهای خارجی ازجمله کانادا پیش می‌آید این است که بایست در کدام آزمون زبان شرکت کنند و ساختار آزمون آیلتس جنرال با آکادمیک چه اختلافی باهم دارند. انتخاب درست نوع آزمون بسیار مهم است، زیرا هریک اهداف خاصی را دنبال می‌کند. تفاوت آزمون آکادمیک و جنرال در ساختار سؤالات و تفکیک اهداف داوطلبان به بخش‌های مختلف است و از نظر مدت زمان اعتبار هیچ تفاوتی با هم ندارند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت:

آیلتس آکادمیک‌ (IELTS Academic)‌‌‌ برای افرادی است که قصد مهاجرت برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند در واقع مناسب برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی است.

آیلتس جنرال یا عمومی‌‌ (IELTS General)‌‌‌ برای افرادی که قصد مهاجرت برای زندگی و کار به یکی از کشورهای انگلیسی زبان (استرالیا، کانادا، نیوزلند، بریتانیا) دارند مناسب است.

ساختار سؤالات در بخش لیسنینگ و اسپیکینگ کاملاً مشابه است ولی سؤالات در بخش رایتینگ و ریدینگ فرق دارند. متن ریدینگ و رایتینگ آزمون جنرال متنوع است و سؤالات معمولاً از تلویزیون، اینترنت، رادیو و روزنامه انتخاب می‌شوند. در حالی که در آزمون آکادمیک، موضوع متون محدودتر و در حوزه علمی و دانشگاهی به صورت اختصاصی است به‌طوری که نمودار، جدول و یا تصویری نمایش داده می‌شود و باید آن را به‌صورت آکادمیک توصیف کرد.

نحوه آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال

آزمون زبان آیلتس شامل لیسنینگ، اسپیکینگ، رایتینگ و ریدینگ می‌باشد سیستم نمره ‌دهی هر بخش جداگانه و از 1 تا 9 است. نمرات هر چهار بخش به‌صورت جداگانه و نمره کلی که شامل میانگین چهار بخش است به‌صورت گردشده در کارنامه درج می‌گردد.

نحوه‌ی ارسال کارنامه آزمون آیلتس

درزمان برگزاری آزمون آیلتس یک پاکت به داوطلب داده می‌شود که آدرس دقیق خود را می‌بایست روی پاکت بنویسد معمولاً 13 روز پس از برگزاری آزمون کارنامه داوطلب به آدرسی که قید کرده ارسال می‌گردد. این کارنامه مخصوص داوطلب بوده و در نگهداری آن باید دقت نماید زیرا دیگر کارنامه‌ای صادر نخواهد شد. در زمان تکمیل پرونده جهت اقامت می‌بایست کارنامه و دیگر مدارک مورد نیاز به اداره مهاجرت کانادا جهت اخذ ویزا ارسال گردد. البته ممکن است اداره مهاجرت کانادا نیز از مرکز برگزار کننده آزمون درخواست کارنامه‌ایلتس را بکند.

آزمون زبان انگلیسی تافل (TOEFL) Test of English as a Foreign Language

آزمون زبان انگلیسی تافل (TOEFL) توسط مؤسسه‌ی ای تی اس (ETS) که یک مؤسسه‌ی غیرانتفاعی واقع در ایالات‌متحده‌ی آمریکاست، طراحی شده است. آزمون زبان انگلیسی تافل، در کنار آیلتس، یکی از دو امتحان اصلی جهت سنجش سطح توانایی دانش زبان انگلیسی افرادی است که زبان‌اصلی‌شان انگلیسی نیست، ولی قصد مهاجرت به کشورهای انگلیسی زبان را دارند.

آزمون تافل تنها با یک فرمت Academic (آکادمیک یا همان دانشگاهی)، اما به دو صورت اینترنتی و کاغذی (برای کشورهای محرومی که دسترسی به اینترنت مناسب وجود ندارد) برگزار می‌شود.

تفاوت اصلی آزمون زبان تافل با آیلتس هم در همین اینترنتی بودن آن است. برای جواب دادن به سؤالات تافل، باید از کامپیوترها و هدست های موجود در مراکز برگزاری آزمون استفاده کرد. جواب‌ها هم به‌طور مستقیم برای مؤسسه‌ی ای تی اس از طریق اینترنت ارسال می‌شود و توسط مصححین آن مؤسسه مورد بررسی قرار می گیرند.

آزمون زبان تافل علاوه بر ارائه به دانشگاه‌ها جهت پذیرش تحصیلی، برای سنجش سطح دانش زبان انگلیسی جهت ارائه به سفارت‌های کشورهای انگلیسی زبان (ازجمله ای ایالت متحده‌ی آمریکا، کانادا، استرالیا و در مواردی خاص بریتانیا) برای اخذ اقامت یا تشکیل پرونده‌ی مهاجرت و غیره نیز مورداستفاده قرارمی‌گیرد.

 نحوه‌ی نمره دهی در آزمون زبان تافل

مجموع نمره‌ی کلی تافل ۱۲۰ می‌باشد، به‌طوری که هر بخش شامل ۳۰ امتیاز است. دو بخش مهارت Reading و Listening بر اساس جواب‌های درست و غلط داوطلب سنجیده می‌شود، در حالی که دو بخش مهارت Speaking و Writing به صورت کلی و بر اساس فاکتورهای مشخصی که مصححین تافل دارند سنجیده می‌شود.

در کارنامه‌ای که به داوطلب داده می‌شود، امتیاز هر مهارت به‌علاوه‌ی مجموع آن‌ها گزارش می‌شود، با توجه به اینکه دسترسی به سؤال و جواب‌های آزمون، وجود ندارد در صورت اعتراض به نمره اعلامی باید هزینه‌ای را پرداخت کرد تا مجدداً امتحان مورد بررسی قرارگیرد البته این مبلغ به هیچ عنوان قابل استرداد نخواهد بود حتی اگر اعتراض شما مورد قبول باشد. آزمون تافل نمره رد یا قبولی نداردوبستگی به دانشگاهی دارد که متقاضی می‌خواهد از آن پذیرش بگیرد البته معمولاً برای پذیرش حداقل نمره 61 را باید کسب کرده باشید.

آزمون PTE

آزمون PTE نیز مانند آزمون IELTS  و TOEFL دارای اعتبار جهانی بوده و در اکثر کشورها برای ادامه تحصیل و مهاجرت قابل قبول است. این آزمون را سازمان پیرسون  برگزار می‌کند و متقاضیانی که به دنبال تحصیل در کشورهای مختلف و یا مهاجرت به کشور استرالیا می‌باشند می‌توانند از این آزمون استفاده کنند. این آزمون اینترنتی برگزار می‌گردد و چهار مهارت اصلی زبان از جمله ریدینگ، اسپیکنیک، لیسینیگ و رایتنیگ مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و نمره آن از 90 محاسبه می‌گردد. این آزمون مانند آیلتس در دو نوع جنرال (جهت پذیرش اقامت کاری وزندگی) وآکادمیک (جهت پذیرش تحصیلی) برگزار می‌شود. البته باید اشاره کرد که مدرک PTE بیشتر مورد قبول کشور استرالیا بوده و بعضی از رشته‌ها و مقاطع تحصیلی خاص در کشور کانادا این مدرک را قبول دارد. متأسفانه این آزمون در کشور ایران برگزار نمی‌گردد و جهت آزمون شما می‌توانید از طریق صفحه TEST CENTERS وب سایت PTE فهرست کشورهای محل برگزاری آزمون را مشاهده نمایید. جهت اطلاع داوطلبان کشورهای همسایه ایران مانند ترکیه، آذربایجان، امارت و عراق این آزمون را برگزار می‌کنند. یکی از ویژگی‌های این آزمون این است که” اعتبار آزمون زبان PTE تاریخ انقضا ” ندارد.

دانشگاه‌های که آزمون PTE را قبول دارند

همان‌طور که در قبل اشاره شد بعضی از دانشگاه‌های کانادا، مدرک آزمون PTE را می‌پذیرند. لذا می‌توانید از طریق صفحه  WHO ACCEPTS IT وب‌سایت رسمی PTE نام استان و شهری که دانشگاه مقصدتان در آن واقع شده را وارد نمایید و اطلاعات لازم را کسب کنید و یا از طریق وب سایت دانشگاه مقصد اقدام نمایید. نمره آزمون زبان PTE بین 10 تا 90 می‌باشد که نمره 65 آن معادل 7 آیلتس است.

آزمون زبان سلپیپ CELPIP Language Proficiency Index Program

آزمون زبان سلپیپ، آزمونی است که توسط اداره مهاجرت کانادا (IRCC) طراحی شده است. این آزمون برمبنای انگلیسی در کانادا (لهجه کاملاً کانادایی) تهیه شده و دانش و توانایی زبان انگلیسی متقاضیان را از قبیل مکالمات روزمره، ارتباط با یکدیگر، درک برنامه‌های تلویزیونی، اخبار و… را می‌سنجد.

انواع آزمون زبان سلپیپ (CELPIP)

آزمون CELPIP در دو گروه سلپیپ جنرال (CELPIP-General) و سپلیپ ال اس (CELPIP-General LS) برگزار می‌گردد که در زیر به اختصار به توضیح هر گروه می‌پردازد:

آزمون سلپیپ جنرال CELPIP-General

این آزمون شامل چهار بخش لیسینیگ، ریدینگ، اسپیکنیگ وراینتیگ می‌باشد این آزمون علاوه براینکه توسط سازمان اداره مهاجرت کانادا (IRCC) پذیرفته شده بلکه توسط بریتیش کلمبیا و مشاوران مهاجرت شورای تنظیم مقررات کانادا نیز مورد پذیرش است. در برگزاری آزمون درهرقسمت سؤالاتی کوتاه و مرتبط با زندگی روزمره از متقاضیان سؤال می‌شود و بدین وسیله سطح دانش زبان آنان مورد ارزیابی قرارمی‌گیرد. مدت زمان برگزاری این آزمون حدود سه ساعت می‌باشد.

آزمون سلپیپ جنرال ال اس CELPIP General LS

این آزمون مهارت لسینیگ و اسپیکنیگ کاربردی متقاضیان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. مدت زمان برگزاری این آزمون یک ساعت و ده دقیقه می‌باشد. به‌صورت اینترنتی و آنلاین در کشورهای کانادا، امریکا، هند، چین، فیلیپین و امارات متحده برگزار می‌گردد. در آزمون‌ سلپیپ نمره‌ای به عنوان نمره‌ی قبولی وجود نخواهد داشت. این آزمون برای متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل درکشورکانادا را دارند نیز طراحی شده است. سپلیپ بهترین گزینه برای متقاضیان مهاجرت اکسپرس انتری به کانادا می‌باشد. نتیجه آزمون پس از 8 روز اعلام می‌گردد.

آزمون فرانسوی زبان تِف (Test d’Evaluation de Français) TEF

  • آزمون زبان فرانسوی تف توسط آموزش ملی فرانسه به‌طور رسمی شناخته شده این آزمون به زبان فرانسوی سطح مهارت‌های نوشتاری و صحبت کردن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. داوطلبان امتیاز لازم را در بخش شفاهی و کتبی که حداقل نمره 14 از 20 است را باید کسب کنند در غیر این صورت دانشگاه نسبت به پذیرش متقاضی اقدام نمی‌کند. مدت اعتبار آزمون تف یک سال می‌باشد.

نحوه آزمون زبان فرانسوی تِف

آزمون زبان فرانسوی تف شامل دو بخش شفاهی و کتبی می‌باشد که به صورتی الکترونیک یا کاغذی در چهارچوب مرجع زبان‌ها در اروپا (CEFR) برگزار می‌شود هدف آزمون TEF(تف) ارزیابی مهارت زبان فرانسوی متقاضی در سیستمی هفت سطحی است.

نتیجه آزمون تِف TEF

نمرات آزمون پس از 14 روز از طریق ایمیل ارسال می‌گردد. پس از آماده شدن مدرک داوطلب به‌صورت مراجعه حضوری می‌تواند مدرک خود را دریافت نمایند و یا از طریق پست به آدرسی که از قبل اعلام کرده‌اید ارسال می‌گردد. داوطلب اگر از نتیجه آزمون خود راضی نبود می‌تواند مجدداً پس از دو ماه در آزمون تف شرکت کند.

آزمون زبان فرانسوی TCF Le test de connaissance du français

در حال حاضر دو آزمون TCF و TEF برای سنجش زبان فرانسوی از طرف اداره مهاجرت کانادا قابل قبول است. این آزمون نیز توسط مرکز بین‌المللی مطالعات آموزشی وزارت آموزشی فرانسه (CIEP) برگزار می‌شود و سطح زبان فرانسوی دانشجویان یا کارکنان در فرانسه و ایالت کبک کانادا را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. نمره نهایی داوطلب در 6 سطح اعلام می‌شود. مدت اعتبار آزمون TCF دو سال است. آزمون TCF از سه بخش اجباری که عبارت‌اند از درک شنیداری، درک مطلب، گرامر ودستورزبان و دو بخش اختیاری نوشتاری، گفتاری تشکیل شده است. این آزمون در کشور ایران نیز برگزار می‌گردد.

آزمون ارزیابی زبان فرانسه TCF ویژه ایالت کبک در کشور کانادا

آزمون زبان فرانسه TCF برای متقاضیان مهاجرت به کبک طراحی شده است که شامل 2 مرحله است مدت برگزاری آن یک ساعت و چهل وپنچ دقیقه می‌باشد.

 

آزمون جی آرای (GRE) Graduate Record Examinations

آزمون GRE به دو نوع Subject و General  تقسیم می‌شود. این آزمون جهت ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری و پست داک) در اکثر دانشگاه‌های کانادا ضروری می‌باشد. قابل توجه است متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در رشته‌های حقوق و پزشکی را دارند نیازی به نمره آزمون جی آر ای ندارند.

آزمون جی آر ای جنرال GRE General

این آزمون هر هفته به‌صورت کتبی از طریق مؤسسات در ایران به‌صورت کامپیوتری برگزار می‌گردد و شامل سه بخش به شرح زیر می‌باشد. البته بخش نوشتاری این آزمون نسبت به آزمون‌های زبان دیگر دشوارتر است.

بخش استدلال کمی و ریاضیات
 بخش استدلال کیفی و درک زبانی

بخش نوشتاری تحلیلی

آزمون جی آر ای GRE Subject

این آزمون از دروس تخصصی رشته‌های خاصی مانند زیست‌شناسی، شیمی، ادبیات انگلیسی، ریاضی، فیزیک و روان‌شناسی تشکیل شده است. کسانی که قصد دارند در این رشته‌ها تحصیل کنند می‌بایست به وب سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه و از نحوه شرکت در این آزمون مطلع شوند. این آزمون توسط سازمان سنجش در سال سه بار برگزار می‌گردد. این آزمون اینترنتی نبوده وبه صورت کتبی برگزار می‌گردد در آزمون 100 سؤال داده می‌شود که 5 گزینه ای بوده ودرصورت اشتباه پاسخ دادن؛ نمره منفی به آن تعلق می‌گیرد. این آزمون معمولاً برای دانشگاه‌های که دارای رنگینگ بالا می‌باشد توصیه می‌شود.

نمرات هر دو آزمون معمولاً 10 تا 15 روز پس از برگزاری اعلام می‌شود. از طریق ایمیل از اعلام نتایج مطلع شوید.

آزمون جی مت GMAT

آزمون جی مت GMAT

GMAT یک آزمون تطبیقی کامپیوتری است که مهارت‌های کمی، کلامی، خواندن و نگارش تحلیلی فرد را در قالب استاندارد انگلیسی مورد ارزیابی قرار می­دهد. این آزمون جهت آمادگی برای پذیرش در دوره تحصیلات تکمیلی مدیریت، مانند MBA و دوره‌های کارشناسی ارشد در امور مالی برگزار می­شود.

آزمون GMAT یک آزمون تطبیقی کامپیوتری است نه یک آزمون مبتنی بر کامپیوتر، به این معنی که داوطلب در هر زمان تنها یک سؤال دریافت می‌کند و با توجه به صحت پاسخ قبلی، سطح دشواری سؤال بعدی مشخص خواهد شد. مدت آزمون زبان جی مت 3 ساعت ونیم می‌باشد.

ثبت نام GMAT

ثبت نام برای GMAT در کل سال امکان‌پذیر است با این حال، همواره توصیه می‌شود که داوطلبان یک استراتژی و زمانبندی برای آماده ­سازی پیش از ثبت ­نام برای آزمون، داشته باشند. داوطلبان می‌توانند هم به صورت آنلاین برای آزمون GMAT ثبت نام کنند.

 نتیجه آزمون GMAT

نتایج آزمون GMAT درست پس از اتمام آزمون در اختیار داوطلبان قرار می­گیرد. پذیرش یا رد آن برای داوطلبان اختیاری است. در صورت پذیرش نتیجه، داوطلب و مؤسسات انتخابی می‌توانند نتیجه را ببینند؛ اما اگر داوطلب نتيجه را رد کند هيچ يک از طرفين قادر به مشاهده نتيجه GMAT نخواهند بود. پس از اتمام آزمون، داوطلبان می‌توانند نتیجه غیر رسمی GMAT را دانلود کنند. نتیجه اصلی GMAT را می‌توان تنها پس از 20 روز کاری در حساب کاربری فرد در وب سایت GMAT دانلود کرد

نحوه‌ی آزمون GMAT (Graduate Management Admission Test)

آزمون GMAT متشکل از چهار بخش است که توانایی­های داوطلبان را بر اساس پارامترهای مختلف می­سنجد. این پارامتر­ها عبارت‌اند از: مهارت‌های نگارش تحلیلی، استدلال یکپارچه، مهارت محاسباتی و مهارت کلامی .

اعتبار نمره GMAT

داوطلبان باید توجه داشته باشند که نمره GMAT برای مدت 5 سال معتبر است. از این رو، داوطلبان باید تاریخ‌های مقرر درخواست دانشگاه‌های مختلف را بررسی و آزمون GMAT خود را بر اساس آن انجام دهند.

 

آزمون ال ست LSAT

این آزمون به منظور بررسی استعداد افراد برای تحصیل در رشته حقوق است. گذراندن آزمون ال ست برای متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در کشور کانادا در رشته حقوق رادارند الزامی می‌باشد. شورای پذیرش دانشکده حقوق (LSAC) مرجع رسمی برگزاری آزمون LSAT(ال ست) است. ثبت نام آزمون ال ست به‌صورت آنلاین می‌باشد. با توجه به اینکه آزمون ال ست به‌صورت زبان انگلیسی برگزار می‌گردد افرادی که مسلط به زبان انگلیسی نباشند از پس این امتحان برنخواهند آمد.

نحوه‌ی برگزاری آزمون ال ست

آزمون ال ست از 5 بخش تشکیل شده و مدت زمان آن سه ساعت ونیم می‌باشد نمره آزمون  بین 120 تا 180 است. داوطلبان می‌توانند حداکثر سه بار در طول 2 سال در این آزمون شرکت کنند.

آزمون ام کت ( MCAT) Medical College Admission Test

آزمون ام کت یا همان آزمون پذیرش کالج پزشکی است که توسط انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا (AAMC) و کانادا برگزار می‌گردد. هر داوطلبی که قصد پذیرش ادامه تحصیل در کانادا را دارد باید در این آزمون شرکت کرده باشد. این آزمون درسال 25 بار برگزار می‌شود.

نحوه‌ی آزمون ام کت

آزمون MCAT(ام کت) دانش داوطلبان تحصیل در دانشکده پزشکی را در زمینه مفاهیم و علوم طبیعی، مهارت‌های رفتاری و علوم اجتماعی و همچنین حل مسئله و مهارت‌های تفکر انتقادی، مورد ارزیابی قرار می‌دهد. مدت زمان برگزاری آزمون ام کت چهار ساعت ونیم وبه صورت کامپیوتری می‌باشد… نمره‌ی هر بخش آزمون بین ۱۱۸ و ۱۳۲ بارم گزاری شده است.

آزمون ام کت شامل چهار بخش به شرح زیر می‌باشد:

  1. علوم طبیعی یا اصول شیمیایی و فیزیکی سیستم‌های زیستی
  2. علوم زیستی یا اصول بیولوژیکی و بیوشیمیایی سیستم‌های حیاتی
  3. درک مفاهیم یا مهارت‌های تجزیه و تحلیل بحران و استدلال
  4. اصول روان‌شناختی، اجتماعی و زیست شناختی رفتار

 

 

ارسال دیدگاه