نوین بورسیه

با ده کشور برتر و کم هزینه جهان برای ادامه تحصیل آشنا شوید

باور کنید یا نه، امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور با هزینه اندک نیز وجود دارد. برخی از بهترین مقاصد جهان برای ادامه تحصیل در واقع شهریه های بسیار پایینی دارند یا اصلا شهریه ندارند. در ادامه با ده مورد از ارزان ترین کشورهای جهان برای ادامه تحصیل آشنا می شوید (البته شماره گذاری به ترتیب حروف الفباست):

۱- افریقای جنوبی

افریقای جنوبی به سبب طبیعت زیبا، تنوع فرهنگی و تاریخ پرآشوب خود شهرت دارد. این کشور نیز انتخاب دیگری برای دانشجویان ماجراجوست که امکان تحصیل با شهریه و هزینه های زندگی پایین را فراهم می کند. شهریه دانشگاه ها متفاوت است، اما برای مثال دانشگاه کیپ تاون (برترین دانشگاه افریقای جنوبی در رتبه بندی سال ۲۰۱۷ QS در رتبه ۱۹۱ام جهانی) شهریه ای حدود ۲۷۳۰ دلار برای مقطع کارشناسی رشته های علوم انسانی و شهریه ای حدود ۳۳۹۰ دلار برای مقطع کارشناسی رشته علوم اجتماعی تعیین کرده است. داشتن حدود ۷۰۰۰ دلار نیز برای پوشش هزینه های زندگی سالانه ضروری است.

۲- آرژانتین

آرژانتین که دومین کشور بزرگ در امریکای لاتین است، به زیبایی طبیعی و موقعیت های جغرافیایی متنوع خود می بالد که آن را به مقصدی ایده آل برای دانشجویان علاقه مند به ماجراجویی و کاوش تبدیل می کند. همچنین آرژانتین یکی از امن ترین کشورها در منطقه امریکای لاتین نیز هست و به سبب فرهنگ ماجراجویانه و عاشق طبیعت خود شهرت دارد. تحصیل در دانشگاه های دولتی آرژانتین اغلب رایگان است و دانشگاه های خصوصی نیز شهریه هایی در حدود ۵۰۰۰ دلار در سال دارند. متوسط هزینه های زندگی در یک سال نیز ۵۰۰۰ دلار است.

۳- آلمان

آلمان که «سرزمین ایده ها» نیز نامیده می شود، روزبه روز محبوبیت بیشتری بین دانشجویان بین المللی پیدا می کند و این محبوبیت دلایل متعددی دارد: آلمان دارای دانشگاه های معتبر، شهریه های نسبتا پایین و کیفیت زندگی بالایی است. دانشگاه های دولتی آلمان – به جز ایالت بادن واتمبرگ- معمولا شهریه ای در دوره های کارشناسی و PhD ندارند. دانشجویان کارشناسی ارشد که دوره کارشناسی را در آلمان نگذرانده اند، معمولا باید به ازای هر ترم حداقل ۱۰ هزار یورو بپردازند، اما امکان بهره مندی از فرصت های بورسیه نیز وجود دارد. برای پوشش هزینه های زندگی نیز دانشجویان باید سالانه ۸۷۰۰ تا ۹۶۰۰ یورو داشته باشند. خصوصیت بارز دانشگاه های آلمانی ارائه دوره های مختلف به زبان انگلیسی است.

۴- تایوان

تایوان یکی دیگر از ارزان ترین کشورهای جهان برای ادامه تحصیل است. برای مثال، دانشگاه ملی تایوان، برترین دانشگاه تایوان است که رتبه ۶۸ام جهانی را در رتبه بندی QS به خود اختصاص داده و شهریه های دوره کارشناسی آن از مبلغ ۳۰۰۰ دلار در سال شروع می شود. این کشور بیش از ۱۲۰ برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی را در بیش از ۴۰ دانشگاه ارائه می کند

 

۵- فرانسه

شهریه های دانشگاه ها در فرانسه برای دانشجویان بومی و بین المللی یکسان است و در سال تحصیلی ۲۰۱۶-۲۰۱۵ برای مقطع کارشناسی (لیسانس) از ۱۸۴ یورو در سال و برای اکثر برنامه های کارشناسی ارشد از ۲۵۶ یورو و در مقطع دکترا از ۳۹۱ یورو برای دانشگاه های دولتی شروع می شود. هزینه های تحصیل در grandes école و grands établissements  بالاتر هستند. هزینه های زندگی در پایتخت فرانسه- پاریس- بالاترین است، اما زندگی در این شهر بین المللی که چهار نوبت متوالی به عنوان شر شماره یک جهان برای دانشجویان نامگذاری شده، ارزش هزینه کردن را دارد.

۶- لهستان

یکی دیگر از ارزان ترین کشورهای جهان برای ادامه تحصیل لهستان است که کیفیت آموزشی بالایی نیز ارائه می کند. اگر بتوانید به زبان لهستانی صحبت کنید، می توانید به رایگان ادامه تحصیل بدهید و اگر می خواهید در برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی شرکت کنید، شهریه ها از ۲۰۰۰ به بالا شروع می شوند. هزینه های زندگی نیز نسبتا پایین و در حدود ۷۸۰۰ یورو در سال است. پایتخت لهستان شهر ورشوست که طبق رتبه بندی QS، به عنوان دومین شهر کم هزینه جهان برای دانشجویان بین المللی شناخته می شود.

۷- مالزی

مالزی بدون شک یکی از ارزان ترین کشورهای دنیا برای تحصیل- به ویژه از نظر هزینه های زندگی- است. پایتخت این کشور –کوالالامپور- رتبه نخست در بین بهترین شهرهای دانشجویی جهان را به خود اختصاص می دهد و اکثر دانشجویان فقط به مبلغی در حدود ۱۲۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ دلار در سال برای یک زندگی راحت در مالزی نیاز دارند. از نظر شهریه، متوسط شهریه سالانه دانشگاه های مالزی ۴ هزار دلار است، اما برخی دوره های ارزان تر نیز وجود دارند. مالزی همچنین شعبات بسیاری از دانشگاه های بین المللی مانند دانشگاه ناتینگهام انگلستان و دانشگاه موناش استرالیا را در خود جای می دهد.

۸- مکزیک

کشور مکزیک با فرهنگی غنی و منحصربفرد، یکی از پرطرفدارتین کشورهای امریکای لاتین برای گردشگران بین المللی است که از ارزان ترین کشورهای جهان برای ادامه تحصیل است و فرصت های زیادی را در اختیار دانشجویان بین المللی می گذارد. شهریه های دانشگاه ها متفاوت است و دانشگاه های خصوصی شهریه بیشتری می گیرند و متوسط شهریه در پایتخت این کشور – مکزیکو سیتی- که یکی از ۷۵ مقصد دانشجویی برتر دنیا نامیده شده، حدود ۵۵۰۰ دلار است. هزینه های زندگی نیز در مکزیک نسبتاً پایین است که متوسط آن حدودا ۶۰۰۰ دلار در سال می باشد. گرچه زبان اصلی مکزیک، اسپانیایی است، اما دانشگاه های مکزیکی برای جذب دانشجویان بین المللی، برنامه های بیشتری را به زبان انگلیسی ارائه می کنند.

۹- نروژ

گرچه تمام کشورهای اسکاندیناوی هزینه های نسبتاً مناسبی برای دانشجویان بین المللی دارند، نروژ بهترین کشور در این جمع است. کشورهای اسکاندیناوی به سبب کیفیت بالای زندگی و طبیعت زیبای خود شهرت دارند و نروژ نیز از این مزایا مستنثنی نیست. دلیل دیگر برای تحصیل در نروژ، وجود برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی در تمامی مقاطع و همچنین آشنایی بسیاری از مردم محلی به زبان انگلیسی است. هرچند نروژ نیز مانند سایر کشورهای اسکاندیناوی، هزینه های زندگی بالایی دارد.

. تایوان کیفیت زندگی بالایی را با هزینه های زندگی نسبتا پایین عرضه می کند و هزینه های سالانه اسکان حدود ۲۳۰۰ دلار است.

۱۰- هند

هند یک کشور آسیایی دیگر است که از ارزان ترین کشورهای جهان برای ادامه تحصیل و گزینه ایده آلی برای دانشجویانی محسوب می شود که می خواهند هزینه کم تخصیل را با تنوع فرهنگی ترکیب کنند. در حالی که زبان هندی پرکاربردترین زبان در هند است، زبان آموزش اکثر دانشگاه های هندی – به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی- انگلیسی است. هزینه های زندگی در هند بسیار پایین است. شهریه های دانشگاه ها نیز به مقطع تحصیلی و دانشگاه بستگی دارد، اما معمولا از ۳۷۰۰ دلار در سال بالاتر نیست.

ارسال دیدگاه