نوین بورسیه

درباره ایالت نیوفاندلند و لابرادور

درباره ایالت نیوفاندلند و لابرادور (Newfoundland and Labrador)

مقدمه:

Newfoundland and Labrador شرقی ترین ایالت کشور کانادا و یکی از چهار ایالت آتلانتیک این کشور می باشد. این ایالت از منطقه جزیره ای Newfoundland و منطقه قاره ای Labrador که با کبک مرز دارد، تشکیل شده است.

جمعیت این ایالت در سال ۲۰۱۸ حدود ۵۲6 هزار نفر تخمین زده است. حدود 92% از این جمعیت در جزیره نیوفاندلند (و جزایر کوچکتر همسایه آن) سکونت دارند که بیش از نیمی از آن ها در شبه جزیره آوالون (Avalon) قرار دارند.

این ایالت از نظر زبان مکالمه همگن ترین ایالت کانادا محسوب می شود به طوری که ۹۷ درصد ساکنان آن به انگلیسی صحبت می کنند.

پایتخت ایالت، شهر St. John`s است که مرکز تجاری جزیره نیوفاندلند و بزرگترین شهر ایالت و همچنین ۲۰امین منطقه شهری بزرگ کانادا محسوب می شود. جمعیت این شهر بیش از ۲۱۰ هزار نفر و حدود ۴۰ درصد از جمعیت ایالت نیوفاندلند را در خود جای می دهد.

اقتصاد نیوفاندلند تا حد زیادی وابسته به منابع طبیعی است. بزرگترین صنعت ایالت، شیلات و سپس معدن و تولید کاغذ است. حوزه انرژی نیز بخش مهمی از اقتصاد نیوفاندلند را تشکیل می دهد. بزرگترین تسهیلات انرژی برقابی در بخش لابرادور واقع شده است. ایالت نیوفاندلند دارای ذخایر نفت قابل توجهی است که اکنون با سرعت بیشتری توسعه و استخراج می شوند.

 

به ایالت نیوفاندلند و لابرادور خوش آمدید:

ایالت نیوفاندلند و لابرادور، شرقی ترین استان کانادا با مساحت 405212 کیلومتر مربع است که در منطقه آتلانتیک کشور کانادا واقع شده است و شامل جزیره نیوفاندلند و سرزمین لابرادور در شمال غربی می شود.

سنت جونز (St. John`s): مرکز استان نیوفاندلند و لابرادور است که به عنوان بیستمین منطقه بزرگ سرشماری شهری کانادا محسوب می شود و نزدیک به چهل درصد جمعیت این استان را تشکیل می دهد. این شهر، در جنوب شرقی این استان قرار دارد که به خاطر دژ سیگنال هیل متعلق به قرن هجدهم شهرت دارد. شهر سنت جونز، مقر دولت و خانه مجلس نیوفاندلند و لابرادور و بالاترین دادگاه در حوزه قضایی یعنی دادگاه تجدید نظر نیوفاندلند و لابرادور است.  جمعیت این شهر بدلیل افزایش کشف ذخایر نفتی و گازی رو به افزایش است. به کمک این صنعت جدید سنت جونز پذیرای مهندسین و دانشمندان از سراسر چهان شده است .

نیوفاندلند، مستعمره سابق و تحت سلطنت انگلیس، پس از رنج ها و فشار های اقتصادی ناشی از رکورد بزرگ اقتصادی و بعد از مشارکت در جنگ جهانی اول در سال 1933 استقلال خود را به دست آورد. این استان با عنوان نیوفاندلند یعنی دهمین استان کانادا در سی و یکم مارس 1949 وارد کنفدراسیون کانادا شد. لابرادور یک منطقه ساحلی وابسته به خشکی است که در مجاورت کبک قرار دارد. در ششم دسامبر 2001، بر اساس اصلاحیه قانون اساسی، نام رسمی این استان به نیوفاندلند و لابرادور تغییر کرد.

طبیعت ناهموار نیوفاندلند، مردمان محلی فوق العاده دوست داشتنی و شوخ طبع، فرهنگ سنتی و گویش منحصر به فرد، بخشی از جاذبه هایش می باشد. زیبایی نیوفاندلند را می توان در سواحل صخره ای جزیره و سواحل شرقی بسیار زیبا و درخشان آن خلاصه کرد.

در نیوفاندلند، سایت باستان شناسی L’anse aux Meadow سکونتگاه معروف مکتشف وایکینگ، لایف اریکسون (Leif Erikson) است. پارک ملی گروس مورن (Gros Morne) در خلیج سنت لارنس (St. John) دارای صخره ها، آبشار ها و فلات های یخبندان است.

دیدنی های فراوانی در توندرای لابرادور (اغلب آن را سرزمین بزرگ می خوانند) وجود دارد که از این میان می توان به مینی راکی که رشته کوه های طولانی در سواحل غربی است و همچنین به تپه های لوئیس هیلز، شبه جزیره تاریخی آوالون، شهر سنت جونز مرکز این استان اشاره نمود. همچنین قدرت مناطق وسیع بکر و غیر قابل سکونت درون نیوفاندلند را دست کم نگیرید. این محل، مکانی دست نخورده است و زمانی که وارد این محل می شوید متوجه برخورد آب با صخره ها خواهید شد. ماتس اندرسون، مسابقه دهنده ماجراجویی این مکان را به ترکیبی از پاتاگونیا، سوئد، نیوزیلند و دیگر کشور های جهان توصیف کرده است. هیچ بازدیدی از نیوفاندلند بدون تماشای نهنگ ها کامل نیست. نهنگ ها به سطح می آیند و نزدیک قایق شما می شوند که شما می توانید بوی آن ها را احساس کنید و در واقع این بو، بوی خوشایندی نیست اما تماشای آن ها بسیار لذت بخش است.

 

به شهر سنت جونز (St. John\’s) سرزمین افسانه ها و میزبان بزرگترین پردیس دانشگاه مموریال خوش آمدید:

 

\"شهر

 

قدیمی ترین شهر آمریکای شمالی در دامنه های شیب دار یک بندر مسکونی و راحت با ردیف هایی از خانه های ژله ای رنگ بر روی خیابان های تپه مانند قرار گرفته است. این شهر در مینیاتور تقریبا مشابه شهر سان فرانسیسکو است. سنت جونز خانه هنرمندان، موسیقی دان ها، غذاخوری های پر طرفدار و املاک و مستغلات پر تورم و جوان است. با این حال سنت جونز پر طرفدارترین شهر نیوفاندلند و مرکز این استان، شهر کوچک و زیبایی است.

شهر سنت جونز، قدیمی ترین شهر آمریکای شمالی و مرکز استان نیوفاندلند و لابرادور است. این شهر در کنار سواحل اقیانوس اطلس در شبه جزیره آلان در جزیره نیوفاندلند واقع شده است. بندر آن در دهه 1600 تحت استعمار بریتانیایی ها بوده است. شهر سنت جونز به خاطر خانه های رنگارنگش شهرت دارد. سیگنال هیل در بالای شهر قرار دارد که با پیاده روی در مسیر می توانید به اولین سایت ارتباطات بی سیم فرا اقیانوسی دست یابید (در این سایت اولین پیام بی سیم فرا اقیانوس اطلسی توسط مخترع ایتالیایی به نام گویلمو مارکونی در سال 1901 دریافت شد) و از برج کابوت که خاطره کشف نیوفاندلند توسط جان کابوت را به یادگار نگه داشته و در جشن چهارصدمین سالگرد کشف نیوفاندلند ساخته شده است بازدید نمایید. از تپه سیگنال هیل بالا بروید و از باتری (Battery) جایی که خانه های کوچک چوبی رنگارنگ محکم در مقابل امواج اقیانوس ایستاده اند عبور کنید. در خیابان های باریک شهر که به طور طبیعی توسط عبور اسب و کالسکه ایجاد شده است قدم بزنید و به کشف راز های پنهان شهر بپردازید. به سمت بندر بروید و به تماشای قایق های ماهیگیری با تور های پر از ماهی بپردازید. از روستای جذاب Quidi Vidi در داخل شهر که مظهر روحیه ماهیگیری قدیمی است دیدن کنید.

این شهر 1339 مایل به سمت شمال شرقی تورنتو کشیده شده و نسبت به ونکوور، به شهر دابلین نزدیک تر است. سنت جونز شرقی ترین شهر مسکونی در آمریکای شمالی است و تنها سه ساعت و نیم از زمان گرینویچ عقب است.

دیدنی های شهر از گردش در سیگنال هیل با چشم اندازی گسترده از بندر و صخره ها شروع می شود و با گوش دادن به موسیقی زنده و نوشیدن در کافه های سنت جونز ادامه پیدا می کند. در کنار برج های ساعت دوقلوی کلیسای جامع سنت جان در باپتیست بایستید و از مجموعه گسترده آثار هنری، صنابع دستی و پرنده های بایگانی دیدن کنید. بیشتر بازدید کنندگان از مزایا و گزینه های عالی غذاخوری و اقامتگاه در اردوگاه اصلی سنت جونز برای کشف این شبه جزیره استفاده می کنند. در این میان برای گشت های آسان در طول روز می توان به کیپ اسپیر، سازمان حفاظت از محیط زیست Witless Bay و فریلند (Ferryland) اشاره کرد.

سنت جونز ترکیبی کامل از جذابیت شهری بزرگ و لوکس و جادوی شهری کوچک و سنتی است. این شهر یکی از قدیمی ترین و شرقی ترین شهر های آمریکای شمالی است که به یکی از مقاصد نادر پر از کاراکتر و گیرایی معاصر و پیچیده تبدیل شده است. این شهر تاریخ غنی دارد و در جنگ کشور فرانسه با هند، جنگ انقلابی آمریکا و جنگ 1812 نقش بازی کرده است. تاریخ و فرهنگ سنت جونز باعث تبدیل این شهر به یک مقصد توریستی مهم شده است.

برای گشت و گذار در شهر، می توانید در قدیمی ترین خیابان های نیو ورلد پرسه بزنید و به تماشای بسیاری از مغازه ها، بوتیک ها، کافه ها و گالری های هنری منحصر به فرد بپردازید. در هنگام شب از موسیقی زنده یا تئاتر محلی که بازیگران شما را به زمان و مکان دیگری می برد لذت ببرید. هر شب سنت جونز پر از انژری است، به خصوص در طی فستیوال سالانه خیابان جورج که 5 روز و شب را با موسیقی ها و تفریحات هیجان انگیز پر می کند. برای صرف یک وعده غذایی برنامه ریزی کنید، سرآشپز های نیوفاندلند برنده چندین جایزه آشپزی بوده که غذاهای نیوفاندلند را به سطوح جدیدی از خوراک های محلی، ماهی صید شده و شکار گسترش داده اند.

مردم سرزنده و مؤدب سنت جونز رفتاری صمیمی دارند و شما را دوست خود می دانند و دوست دارند با شما در مسیر همراه شوند یا به شما کمک کنند و اگر دنبال آدرسی می گردید شما را به آن محل ببرند. آنها همیشه از نقل داستان یشان خوشحال می شوند و برایشان اهمیت ندارد که چقدر بیان داستان از زمانشان را می برد و فقط به شما لبخند می زنند. مطمئنا این شهر مانند هیچ جای دیگر نیست .

در شهر سنت جونز بیش از 95% از مردم این شهر به زبان مادری انگلیسی صحبت می کنند و این شهر شهری انگلیسی زبان است.

راه های دسترسی به سنت جونز:

این شهر در ابتدای بزرگراه Trans-Canada قرار دارد. سنت جونز دارای فرودگاه بین المللی با کلمه اختصاری YYT هست که زمان پرواز از تورنتو 3 ساعت و از لندن (انگستان) 4 ساعت و نیم است.

 

آب و هوای نیوفاندلند و سنت جونز :     

 

\"آب

 

 

آب و هوای نیوفاندلند معتدل بوده و در تابستانها معمولا از ۲۱ درجه سانتیگراد فراتر نمی رود، در زمستانها نیز به ندرت پیش می آید در سردترین ماه سال دمای مرکز این استان از ۱۰- کمتر شود. این استان آتلانتیک در تمامی فصول سال بارندگی قابل توجهی دارد و طبیعت آن ترکیبی از کوه و جنگل و اقیانوس است .

سنت جونز دارای آب و هوای مرطوب قاره ای با تغییرات فصلی کمتر از حد طبیعی است که دلیل آن وجود اعتدال جریانات گلف استریم است. با وجود اعتدال دریایی، متوسط دمای بالا در ماه ژانویه در سنت جونز پایین تر از دما در کلونای بریتیش کلمبیا که در نزدیکی اقیانوس آرام قرار دارد است که این نشان دهنده طبیعت سرد کانادای شرقی است. بارش برف در این فصل سنگین است. با این حال طوفان های زمستانی می تواند در بارش ها تغییرات ایجاد کند یعنی بارش برف سنگین می توانید به باران سنگین، برف آبکی و دوباره به برف و یخ تغییر کند. باران یخ زده که تورم نقره ای نام گرفته در آوریل 1984 و آوریل 2017 رخ داد که شهر را فلج کرده بود.

بهداشت در  نیوفاندلند و لابرادور:

طبق قوانین کانادا تمامی شهروندان کانادا می توانند از خدمات درمانی رایگان استفاده کنند. به عبارت دیگر اکثر هزینه های بهداشتی در کانادا به طور مستقیم از شهروندان اخذ نمی گردد. البته خدمات غیر ضروری مانند عمل زیبایی و مراقبت های خاص دندان تحت پوشش این خدمات نمی باشند. لیست خدمات ضروری غیر رایگان در هر استان متفاوت است. طرح بهداشتی این استان تمام خدمات ضروری را بیمه می کند.

مسکن در  نیوفاندلند و لابرادور:

مسکن در استان نیوفاندلند و لابرادور ارزان است. برای مثال قیمت متوسط خرید خانه در St John کمتر از 150,000 $ می باشد.

با تحصیل در ایالت نیوفاندلند و دانشگاه مموریال، با یک تیر چند نشان بزنید:

ارسال دیدگاه