نوین بورسیه

چرا دانشگاه‌های لهستان بیش‌ازپیش به مقصد دانشجویان بین‌المللی تبدیل می‌شوند؟

همراه با معرفی برترین دانشگاه‌های لهستان طبق آخرین رتبه‌بندی‌ها

نظام آموزشی لهستان شاهد تغییرات چشمگیری در سالیان اخیر بوده است. پس از تغییری عظیم در نگرش دانشگاه‌های لهستان به سیستم تحصیلی در سطح جهانی در مهروموم‌های اخیر، این کشور اکنون دارای بیش از ۵۰۰ موسسه آموزش عالی است که بسیاری از این مؤسسات تخصصی هستند؛ این موضوع برخلاف رویه رایج در دانشگاه‌های اروپایی است که به پیروی از مدل سنتی آموزش و تحقیقات در گستره وسیعی از رشته‌ها گرایش دارند.

در برنامه ارزیابی دانشجویی بین‌المللی (PISA) سال ۲۰۱۲، نظام آموزشی لهستان رتبه دهم در جهان را به خود اختصاص داد؛ این موضوع نشان می‌دهد که این شرکت با چه سرعتی از زمان سقوط کمونیسم در سال ۱۹۸۹ پیشرفت کرده است.

اعتبار روزافزون دانشگاه‌های لهستان تنها مزیتی نیست که این کشور ارائه می‌کند. با افزایش تعداد دانشگاه‌هایی که دوره‌هایی به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند، هزینه‌های پایین زندگی، میراث فرهنگی و طبیعی زیبا نیز از جمله عوامل دیگری هستند که به افزایش محبوبیت لهستان به‌عنوان یک مقصد دانشجویی بین‌المللی کمک می‌کنند.

در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های لهستان ، نام‌های برجسته و مشهوری به چشم می‌خورد: اولین زن برنده جایزه نوبل: ماری کوری؛ کارگردان مشهور؛ رومان پولانسکی؛ آهنگساز برجسته: فردریک چوبین؛ و منجم پرآوازه: نیکولاس کوپرنیک.

طبق آخرین رتبه‌بندی دانشگاهی معتبر Times Higher Education در سال ۲۰۱۷، ۱۰ مورد از برترین دانشگاه‌های لهستان به ترتیب عبارت‌اند از:

۱- دانشگاه ورشو (University of Warsaw)

۲- دانشگاه صنعتی ورشو (Warsaw University of Technology)

۳- دانشگاه علم و فناوری AGH (AGH University of Science and Technology)

۴- دانشگاه جاگیلونیا (Jagiellonian University)

۵- دانشگاه آدام مکویز (Adam Mickiewicz University)

۶- دانشگاه فنی گدانسک (Gdańsk University of Technology)

۷- دانشگاه لوژ (University of Łódź)

۸- دانشگاه نیکولاس کوپرنیک (Nicolaus Copernicus University in Toruń)

۹- دانشگاه سلیسیا (University of Silesia)

 

 

ارسال دیدگاه