نوین بورسیه

آیلتس یا تافل

آیلتس را انتخاب کنم یا تافل؟

تحلیل کامل ما در مورد آیلتس یا تافل را دنبال کنید. در این پست بر حسب تجربه و مطالعات کامل، به شما می گوییم که تفاوت های IELTS و TOEFL کدامند؟ و شما باید کدام یک را برای خود انتخاب کنید؟

بطور خلاصه

این که شما به آیلتس نیاز دارید یا تافل، کاملا بستگی به موسسه ای (دانشگاه، کارفرما و …) دارد که برای شما دعوت نامه ارسال می کند. او تعیین می کند که شما به چه مدرکی و با چه نمره ای نیاز دارید.

اما به طور خلاصه اگر برای کشور آمریکا اقدام می کنید نیاز به تافل دارید (با نمره بالای ۸۰) و اگر برای هر کشور دیگری بجز آمریکا اقدام می کنید پیشنهاد می کنیم آیلتس شرکت کنید (با نمره بالای ۶٫۵). ضمنا آیلتس دو نوع است: آیلتس جنرال یا عمومی و آیلتس آکادمیک یا تخصصی. آیلتس جنرال برای موارد کار و زندگی نیاز است و آیلتس آکادمیک برای موارد تحصیل در یک کشور.

نکات مهم

اگر شما هم مثل خود من یک بومی انگلیسی زبان نیستید، پس حتما در مورد آزمون های زبان انگلیسی برای دانشجویانی که قصد تحصیل دارند، یا افرادی که برای کار به کشورهای انگلیسی زبان مهاجرت می کنند، شنیده اید. داشتن مدرک یکی از آزمون های تافل و آیلتس برای شما بعنوان بخشی از application (درخواست) این موارد ضروری است.

دو آزمونی که در حال حاضر در دنیا بعنوان معیار پذیرفته شده اند:

  • آزمون تافل (TOEFL: Test Of English as a Foreign Language)
  • آزمون آیلتس (International English Language Test System)
  •  هر دو این آزمون ها هزینه تقریبا یکسانی دارند
  • برای شرکت در این آزمون ها هیچ محدودیت سنی وجود ندارد. هیچ کلاسی هم نیاز نیست شرکت کنید
  • شما در این آزمون ها مردود نمی شوید بلکه نمره شما کم و زیاد می شود. حتی کسب نمره ۱ هم به معنای رد شدن شما نیست فقط باید ببینید که کشور مقصد شما چه نمره ای از شما می خواهد.
  • زمان برگزاری این دو آزمون را خودتان انتخاب می کنید (با مراجعه به سایت های رسمی شان)- معمولا هر ماه دو بار و فقط در شهرهای بزرگ ایران برگزار می شود. سعی کنید از ۳ ماه قبل رزرو کنید.
  • برای موفقیت در هر دو آزمون فقط باید زبان عمومی تان را تقویت کنید و ۳-۴ ماه قبل از آن آزمون تکنیک هایش را تمرین کنید
  • هیچ کدام از آن یکی سخت تر نیست و هر دو سختی های خاص خود را دارند.

آیلتس (IELTS) چیست؟

آیلتس یک آزمون زبان انگلیسی است که برای مقاصد تحصیل، مهاجرت و کار در کشورهای دیگر، توسط ۹۰۰۰ موسسه در ۱۳۰ کشور جهان پذیرفته شده و بطور مشترک توسط شورای British council و  University of Cambridge ESOL استرالیا سازماندهی و برگزار می شود.

آیلتس در واقع از ساختار و لهجه ی بریتانیایی استفاده می کند و بیشتر توسط موسسات بریتانیایی و موسساتی که در کشورهای مشترک المنافعی همچون استرالیا و نیوزیلند و کشورهای اروپایی معتبر شناخته می شود. بسته به هدف شما (کار یا تحصیل یا مهاجرت؟) شما باید دوره های آموزش آیلتس عمومی (General) یا دوره های آموزش آکادمیک (Academic) را بگذرانید. آیلتس جنرال برای کار و زندگی در یک کشور باید گرفته شود و آیلتس آکادمیک برای تحصیل در یک کشور.

\"ازمون

تافل (TOEFL) چیست؟

آزمون تافل بدنبال آن است که مهارت شما را در محیط های آکادمیک (دانشگاهی) همچون خوابگاه، دانشگاه یا کلاس درس بسنجد.  توسط ۸۵۰۰ موسسه در ۱۳۰ کشور جهان شامل بریتانیا، آمریکا و استرالیا و همچنین توسط ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا پذیرفته می شود. آزمون تافل توسط سازمان آمریکایی ETS (Education Testing Service برگزار می شود و لهجه و ساختار زبانی که در تافل یاد می گیرید، از نوع آمریکایی است. این آزمون بیشتر توسط موسسات آمریکایی و کانادایی پذیرفته می شود.

تفاوت های کلی تافل و آیلتس

جدای از گونه و روش آزمونی که هر کدام از این دو دارند، در آزمون تافل سوالات عمدتا بصورت چند گزینه ای (Multiple choice) هستند، در حالیکه در آیلتس شما طیفی از انواع سوالات را دارید، از جمله پاسخ های کوتاه، پر کردن جای خالی و نوشتن مقالات کوتاه (Short essay tasks).

از طرف دیگر زمان امتحان ایلتس (۲ ساعت و چهل دقیقه)، بطرز قابل توجهی کوتاه تر از ازمون تافل (حدود چهار ساعت) است. 

همچنین فقط یک نوع آزمون تافل وجود دارد که آن هم فقط و فقط با کامپیوتر برگزار می شود در حالیکه آیلتس دو نوع آزمون دارد، روی کاغذ و با کامپیوتر. همانگونه که گفتیم، آزمون آیلتس جنرال مخصوص افرادی است که قصد مهاجرت یا اشتغال دارند، آزمون آیلتس آکادمیک هم برای کسانی است که قصد تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان را دارند.

ساختار آزمون های تافل و آیلتس

هر دو آزمون تافل و آیلتس از چهار بخش کلی تشکیل می شوند:

  • بخش گفتاری
  • بخش نوشتاری
  • بخش درک مطلب
  • بخش شنیداری

Speaking (بخش گفتاری)

در حالیکه هر دو آزمون بخشی به نام Speaking دارند، در آیلتس بخش گفتاری بصورت رو در رو (face to face) با یک نفر امتحان گیرنده انجام می شود. (در تافل شما در میکروفون به سوالاتی که از قبل طراحی شده و برای همه یکسان است جواب می دهید)

در بخش گفتاری تافل شما به ۶ سوال ضبط شده در کامپیوتر پاسخ می دهید که جواب شما بعد از ضبط شدن در کامپیوتر بصورت اتوماتیک برای ۶ نفر جهت تصحیح فرستاده می شود. (در آیلتس جواب های شما توسط یک نفر تصحیح می شود)

زمان بخش اسپیکینگ تافل  حدود ۲۰ دقیقه است که حتما در همان روز امتحان برگزار می شود، ولی زمان این بخش در آیلتس حدود ۱۴ دقیقه است که ممکن است در همان روز برگزار نشود.

بخش گفتاری ازمون ایلتس برای کسانی که به لهجه های غیر آمریکایی صحبت می کنند مناسب تر است. (تافل لهجه آمریکایی را در بخش گفتاری بهتر می پسندد و ثابت شده است که نمرات افراد با لهجه مناسب تر آمریکایی بالاتر بوده است)

Writing (بخش نوشتاری)

بخش نوشتاری آزمون تافل بصورت تایپی، و آزمون ایلتس بصورت نوشتاری بر روی کاغذ انجام می شود. در این بخش از ازمون تافل شما باید دو قسمت (Task) را تکمیل کنید. بخش اول یک مقاله ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه ای باید بنویسید و در بخش دوم شما باید از یک Lecture یا ارائه کلاسی، یادداشت برداری کنید و بعد یک جواب ۱۵۰ تا ۲۲۵ کلمه ای را متناسب با سوال بنویسید. اما در این بخش از ازمون ایلتس دو قسمت وجود دارد: قسمت اول به شما می گوید که اطلاعات و مفهوم کلی یک پاراگراف یا جدول یا نمودار را روی کاغذ بنویسید. و در بخش دوم باید یک مقاله ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه ای را در مورد دیدگاه شما راجب یک موضوع خاص یا در مورد یک سوال کلی بنویسید.

Reading (بخش خواندن و درک مطلب)

بخش خواندنی هر دو آزمون بسیار شبیه به هم است. در آزمون تافل که از ۳ تا ۵ زیربخش ریدینگ تشکیل شده است شما ۲۰ دقیقه زمان دارید تا به آنها پاسخ دهید. موضوعات مطرح شده در این ریدینگ ها عمدتا موضوعات دانشگاهی یا علمی بوده و سوالات بصورت چند گزینه ای مطرح می شوند. در ریدینگ آیلتس شما ۳ زیربخش دارید که مانند تافل، هر کدام ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارند و موضوعات مطرح شده عمدتا موضوعات طبیعی (Natural) و دانشگاهی هستند. اما سوالات به گونه های متنوعی مطرح می شوند، پاسخ کوتاه، پر کردن جای خالی و چند گزینه ای. هم در تافل و هم در آیلتس برای پاسخ دادن، باید مفهوم و ایده اصلی مطلب را درک کرده باشید.

Listening (بخش شنیداری)

آزمون ها بطور کاملا قابل توجهی در بخش شنیداری باهم تفاوت دارند! آزمون شنیداری تافل حدود ۴۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد و در این مدت به فایل های صوتی دانشگاهی، لکچر و مکالمات دونفره گوش می دهید. در حین گوش دادن می توانید یادداشت برداری کنید و بعد از تمام شدن فایل صوتی، به سوالات چند گزینه ای پاسخ دهید. در این بخش ازمون ایلتس داوطلبان می توانند به سوالات پاسخ دهند در حالیکه دارند به فایل صوتی گوش می دهند، همچنین سوالات علاوه بر چند گزینه ای شامل انواع مختلف دیگری از سوالات می شود.

  • همه چیز راجب برگزاری آزمون آیلتس و ساختار آن به زبان ساده
  • همه چیز راجب برگزاری آزمون تافل و ساختار آن به زبان ساده

امتیاز دهی به آزمون تافل و آیلتس

بخش گفتاری و نوشتاری آزمون تاقل به صورت کلی نمره دهی می شوند (منظور کارنامه ای است که بعد از آزمون به شما تعلق می گیرد). یعنی  از ۱ تا ۳۰، یک نمره به بخش گفتاری و نوشتاری اختصاص پیدا می کند. ولی در کارنامه آیلتس هر جزئی بصورت جدا نمره دهی می شود، مثلا منطق نوشتاری، گرامر، روانی، مثلا اگر یکی از زیربخش های ازمون رابا منطق قوی ولی گرامر ضعیف نوشته اید، در تافل نمره بالاتری کسب می کنید در حالیکه اگر همان مقاله را در ایلتس با گرامر قوی تر ولی کلمات و ایده های ضعیف تر بنویسید، نمره بالاتری در این بخش کسب می کنید.

نمره دهی کل آزمون آیلتس از ۱-۹ است (نمره کلی شما متوسط چهار بخش ذکر شده در بالاست که رند شده است). مثلا اگر متوسط چهار بخش آزمون شما ۶٫۲۵ شده باشد، به شما نمره کلی ۶٫۵ تعلق می گیرد. اکثر موسسات خارجی نمره بالای ۶٫۵ را از شما قبول می کنند (به معنای نمره خوب)

نمره دهی در آزمون تافل از ۱۲۰ نمره است، که امتیازات هر چهاربخش ( که هرکدام ۳۰ نمره دارند) جمع می شود و یک نمره کلی تعلق می گیرد. اکثر موسسات خارجی نمره بالای ۸۰ را از شما قبول می کنند (به معنای نمره خوب)

آزمون آیلتس یا تافل کدامیک مناسب تر است؟

با وجود این که در مواردی، اختلافات کلیدی بین آزمون‌های تافل و آیلتس وجود دارد اما این آزمون‌ها، نقطه مشترکی هم دارند و آن ارزیابی مهارت‌های دانشجو در درک زبان انگلیسی و بکارگیری آن است. این ارزیابی از طریق بخش‌های Listening و Writing و Speaking و Reading انجام می‌گیرد و از این طریق مشخص می‌شود که تا چه حد یک شخص در مکالمات و نوشته‌های خود، از زبان انگلیسی استفاده می‌کند یا این‌که به هنگام خواندن یا گوش کردن به محتوای انگلیسی، تا چه حد این زبان را درک می‌کند.

پیش از آن‌که به طور دقیق وارد جزئیات تفاوت تافل و آیلتس شویم بهتر است به یک بررسی کوتاه در خصوص هریک از این دو آزمون داشته باشیم.

\"آیلتس

آزمون آیلتس و فرق آیلتس آکادمیک با جنرال

آزمون آیلتس (IELTS | International English Language Testing System) آزمونی با زمان ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است که به صورت کاغذی یا کامپیوتری برگزار می‌شود. نوع کامپیوتری آن به تازگی در ایران قابل انجام است و البته به طور کلی، آزمون آیلتس عمومیت بیشتری نسبت تافل دارد. این آزمون تحت نظارت انگلیس برگزار و لهجه‌های مختلفی را نیز از سرتاسر جهان شامل می‌شود. علاوه بر این، برگزاری آیلتس در دو نوع آیلتس آکادمیک و جنرال انجام می‌گیرد و افرادی که به طور ویژه قصد دارند مهارت‌های خود را به صورت آکادمیک ارزیابی کنند، امکان بهره‌مندی از این آزمون آکادمیک را دارند.

نگاه کلی به آزمون تافل

مدت زمان برگزاری این آزمون ۳ ساعت است که از طریق کامپیوتر و هدست انجام می‌گیرد که به طور معمول به آن «TOEFL iBT» می‌گویند و تحت نظارت «ETS» انجام می‌گیرد. زمانی که می‌خواهید تفاوت تافل و آیلتس را بررسی کنید باید حتما به این نکته توجه کرد که برخی از موسسات و دانشگاه‌های آمریکایی، تنها آزمون تافل را قبول می‌کنند و به طور مشابه نیز در انگلیس، بیشتر دانشگاه‌ها، فقط مدرک آیلتس را می‌پذیرند.

تفاوت مدرک تافل و آیلتس

به هنگام بررسی تفاوت آیلتس و تافل می‌توان یک نکته کلی را در نظر گرفت و آن این است که اگر سعی در ارائه درخواست برای پذیرش در دانشگاه‌های آمریکایی را دارید، به طور حتم آزمون تافل بیشتر به شما کمک می‌کند اما اگر می‌خواهید در سایر کشورها پذیرش داشته باشید و مکالمات روزمره انگلیسی خود را نیز مورد ارزیابی قرار دهید، آزمون آیلتس برای شما مناسب خواهد بود. با این وجود، بهتر است در خصوص نوع آزمون مورد پذیرش موسسه، اطلاعات دقیق‌تری کسب کنید، در بیشتر موارد، هر دو آزمون آیلتس و تافل مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

البته تفاوت‌هایی در نحوه برگزاری این دو آزمون وجود دارند و در ادامه متن، ساختار هریک از آزمون‌ها و تفاوت تافل و آیلتس در آن‌ها را بررسی می‌کنیم. شباهت‌هایی هم وجود دارد که از آن جمله باید به این نکته اشاره کرد که هر دو آزمون از ۴ بخش مشابه برای ارزیابی مهارت‌های چهارگانه زبان یعنی مهارت‌های شنیداری، نگارش، خوانش و مکالمه بهره می‌گیرند.

از آن‌جایی که بعد از آشنایی با تفاوت تافل و آیلتس نیاز به آماده‌سازی برای آزمون وجود دارد، «فرادرس» اقدام به انتشار مجموعه فیلم‌های آموزش آشنایی با آزمون‌های تافل و آیلتس کرده که لینک آن‌ها در ادامه آمده است.

  • برای دیدن فیلم آموزش تافل (TOEFL) – تشریح آزمون و تکنیک های پاسخ دهی به سؤالات + اینجا کلیک کنید.
  • برای دیدن فیلم آموزش رایتینگ تسک ۱ آیلتس آکادمیک (IELTS) – به زبان انگلیسی + اینجا کلیک کنید.
  • برای دیدن فیلم آموزش رایتینگ تسک ۱ آیلتس آکادمیک (IELTS) – به زبان فارسی + اینجا کلیک کنید.

طول زمان آیلتس و تافل

تفاوت تافل و آیلتس را می‌توان در مورد دیگری هم بررسی کرد و آن، تفاوت مدت زمان این دو آزمون است. در گذشته، تفاوت زیادی بین زمان‌های آزمون تافل و آیلتس وجود داشت که امروزه این اختلاف به ۱۵ دقیقه کاهش پیدا کرده اما همچنان، مدت زمان آزمون آیلتس کوتاه‌تر است. در ادامه، مدت زمان هر یک از این دو آزمون را بررسی می‌کنیم.

زمان آزمون آیلتس

همانطور که در ابتدای متن به آن اشاره شد، مدت زمان آزمون آیلتس، ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه شامل هر ۴ مرحله است که به طور معمول، بخش مکالمه به صورت مجزا برگزار می‌شود و بین سه بخش اول نیز استراحتی وجود ندارد. زمان آزمون آیلتس در زیر آورده شده است.

  • بخش Listening: زمان ۳۰ دقیقه‌ای برای گوش دادن به ۴ فایل صوتی و پاسخ به ۱۰ سوال هر فایل
  • بخش Reading: زمان ۶۰ دقیقه‌ای برای خواندن متون مختلف و پاسخ به ۴۰ سوال
  • بخش Writing: زمان کلی ۶۰ دقیقه‌ای برای نوشتن دو متن. ۲۰ دقیقه برای متنی در حدو ۱۵۰ کلمه و ۴۰ دقیقه برای متنی در حدود ۲۰۰-۲۵۰ کلمه
  • بخش Speaking: زمانی در حدود ۱۱-۱۴ دقیقه شامل دو مکالمه مجزا یکی بر اساس موضوعات معمول و دیگری بر اساس موضوعی مشخص

زمان آزمون تافل

همچون آزمون آیلتس، آزمون تافل هم شامل چهار بخش اما با زمانی طولانی‌تر است. این آزمون در ۳ ساعت برگزار می‌شود که با توجه به استراحت ۱۰ دقیقه‌ای بین آن، زمان آن ممکن است قدری طولانی‌تر باشد. زمان هریک از بخش‌ها به طور جداگانه در زیر آورده شده است.

  • بخش Reading: زمانی در حدود ۵۴-۷۲ دقیقه به حدود ۴۰ سوال پاسخ داده می‌شود.
  • بخش Listening: برای پاسخ به ۴-۶ فایل صوتی، زمانی در حدود ۴۱-۵۷ دقیقه در نظر گرفته شده است.
  • بخش Speaking: دانشجو برای پاسخ به ۴ سوال مکالمه، ۱۷ دقیقه فرصت خواهد داشت.
  • بخش Writing: دو زمان ۲۰ و ۳۰ دقیقه‌ای برای نوشتن دو متن که در مجموع، ۵۰ دقیقه را شامل می‌شوند.

در جدول زیر، مقایسه‌ای کلی بین مدت زمان و تعداد سوالات این آزمون‌ها در هر مهارت صورت گرفته است.

نوع مهارتآیلتستافل
Listening40 سوال۲۸-۳۹ سوال
۳۰ دقیقه۴۱-۵۷ دقیقه
Reading۴۰ سوال۳۰-۴۰ سوال
۶۰ دقیقه۵۴-۷۲ دقیقه
Writing۲ سوال۲ سوال
۶۰ دقیقه۵۰ دقیقه
Speaking۲ سوال۴ سوال
۱۰-۱۵ دقیقه۱۷ دقیقه

تبدیل نمره آیلتس به تافل

در برخی موارد ممکن است نیاز داشته باشید که نمره آزمون خود را تبدیل به نمره آزمون دیگر کنید تا هم تفاوت تافل و آیلتس بهتر درک شود و هم وضعیت خود را در آزمون دیگر بسنجید. البته به دلیل تفاوت آیلتس و تافل در نحوه اختصاص نمرات آزمون، روش دقیقی برای تبدیل نمره آیلتس به تافل وجود ندارد. با این وجود، تصویر زیر تا حدی کمک می‌کند تا نمرات آزمون خود را با آزمون دیگر، معادل‌سازی کنید.

برخی سوالات متداول در خصوص تافل و آیلتس

تا اینجای مطلب با تفاوت تافل و آیلتس آشنا شدیم و موارد امتحانی هر آزمون را بررسی کردیم اما به طور معمول، پیش از ثبت نام در هر یک از آزمون‌ها، سوالات متداولی در ذهن دانشجویان بوجود می‌آید که در ادامه قصد داریم به بررسی این سوالات بپردازیم.

زمان مطالعه برای آزمون آیلتس یا تافل چقدر است؟

مطالعه و آماده شدن برای یک آزمون استاندارد، برای هر شخص متفاوت است. برخی از افراد در کمتر از یک ماه برای چنین آزمون‌هایی آماده می‌شوند و برخی دیگر، به یک یا دو سال زمان نیاز دارند. به عنوان یک قانون کلی، حداقل ۳ ماه زمان برای آماده شدن برای آزمون آیلتس یا تافل نیاز است اما اگر شخصی بخواهد از صفر شروع کند، یعنی هیچ آگاهی از زبان انگلیسی نداشته باشد، حداقل به ۲ سال زمان نیاز دارد.

هزینه آزمون تافل و آیلتس چقدر است؟

تا زمان انتشار این مطلب، هزینه آزمون تافل در ایران، ۲۴۵ دلار آمریکا و هزینه آزمون آیلتس نیز در حدود ۲۱۵-۲۵۰ دلار آمریکا است.

اعتبار تافل و آیلتس چقدر است؟

اعتبار هر دو آزمون تافل و آیلتس دو سال است و بعد از آن، نمرات این آزمون‌ها گزارش نخواهند شد و شخص باید دوباره در امتحان شرکت کند.

\"تافل

تافل سخت تره یا آیلتس؟

بیشترین سوالی که افراد پیش از شروع ثبت نام برای آزمون‌ها می‌پرسند در خصوص سخت‌تر یا ساده‌تر بودن هر یک از آزمون‌ها نسبت به دیگری است. باید توجه کنید که هر یک از این آزمون‌ها چالش‌‌برانگیز هستند و اگر به خوبی خود را برای این آزمون‌ها آماده نکرده باشید، نتیجه رضایت‌بخشی از آن کسب نخواهید کرد. مواردی هستند که بر ساده‌تر بودن آزمون آیلتس دلالت دارند که در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.

توجه داشته باشید بسته به نوع عملکرد شخص، امکان دارد تمامی این موارد صحیح نباشند و به همین دلیل، ممکن است برخی از افراد، رابطه بهتری با آزمون تافل برقرار کنند.

  • مدت زمان آزمون آیلتس نسبت به تافل کوتاه‌تر است. البته توجه کنید که در آزمون تافل، استراحتی ۱۰ دقیقه‌ای نیز خواهید داشت.
  • آیلتس در دو روز برگزار می‌شود. از آ‌ن‌جایی که بخش مکالمه آزمون، به طور مجزا برگزار می‌شود، قدری از بار آزمون نسبت به آزمون تافل کاسته خواهد شد. البته اگر شخصی پر استرس هستید، این استرس برای آزمون آیلتس در ۲ روز به شما وارد می‌شود.
  • بخش شنیداری آزمون آیلتس، خط به خط و مستقیم است. در آزمون آیلتس، همزمان با گوش کردن به فایل صوتی، به سوالات نیز پاسخ می‌دهید. اما در آزمون تافل، در ابتدا به طور کامل به فایل صوتی گوش خواهید داد و در ادامه، فایل سوالات در اختیارتان قرار می‌گیرد باید به طور ذهنی (یا از روی یادداشت‌های خود) به سوالات پاسخ دهید.
  • بخش مکالمه آزمون آیلتس، طبیعی‌تر است. در آزمون تافل باید پاسخ خود را ضبط و ارسال کنید اما در آزمون آیلتس این امکان وجود دارد که مکالمه خود را با یک شخص انجام دهید. البته این نکته را فراموش نکنید که به طور مثال در ایران، شخص آزمون‌گیرنده نیز فارسی‌زبان خواهد بود و شما مکالمه انگلیسی خود را با او انجام می‌دهید اما در آزمون تافل، صدای شما ضبط و در اختیار داورانی آمریکایی قرار می‌گیرد و با ترکیب با هوش مصنوعی، نمره شما مشخص خواهد شد.بنابراین اگر شخص فارسی‌زبان، دوره مناسبی ندیده باشد که به طور معمول اینطور نیست، ممکن است سطح زبان انگلیسی شما به عنوان یک شخص غیرانگلیسی زبان را  به خوبی درک نکند و در مقایسه با داورانی انگلیسی‌زبان، نمره پایین‌تری کسب کنید.

البته هیچ‌گاه فراموش نکنید که «سادگی» نسبی است و ممکن است آزمونی ساده، برای شخصی دیگر دشوار باشد. به همین دلیل، بهتر است فارغ از نوع سختی یا آسانی آزمون، بر تقویت مهارت‌های خود تمرکز کنید.

مدرک آیلتس چه جاهایی پذیرفته می‌شود؟

درست مثل مدرک تافل، بیش از 9 هزار مؤسسه مختلف در سطح جهان مدرک آیلتس را می‌پذیرند. همانطور که پیش از این اشاره شده، اکثر دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا مدرک تافل را ترجیح می‌دهند. اما آیلتس در انگلستان و استرالیا محبوبیت بیشتری دارد.

در کدام آزمون، بیشتر می‌توانید روی نقاط قوتتان مانور دهید؟

آزمون آیلتس و تافل از بخش‌های مشابهی تشکیل شده‌اند. با این حال روش آزمون دقیقاً یکی نیست. 5 اختلاف اصلی این دو آزمون را در این بخش به طور کامل توضیح خواهیم داد. حین مطالعه هر بخش، به این فکر کنید که کدام یکی نقاط قوت شما را بهتر پوشش می‌دهد. اگر از انتخاب خود مطمئن نبودید، می‌توانید به صورت آزمایشی آزمون بدهید تا متوجه شوید با کدام راحت‌تر هستید.

تفاوت اول: سؤالات چند گزینه‌ای یا جواب کوتاه؟

یکی از تفاوت‌های اصلی این است؛ در بخش خواندنی و شنیداری آزمون آیلتس، برای سؤالات زیادی باید خودتان جواب بنویسید. اما در آزمون تافل برای بیشتر سؤالات، باید از بین گزینه‌های انتخابی یکی را انتخاب کنید. حتی سؤال‌هایی که در آزمون تافل چند گزینه‌ای نیستند، باز هم نیازی نیست که خودتان جواب را بنویسید. در آزمون آیلتس، جواب سؤال‌های زیادی را باید خوتان بنویسید و گزینه انتخابی وجود ندارد.

به عنوان مثال، در هر دو آزمون سؤال‌هایی وجود دارند که باید لیستی را به ترتیب درست بنویسید. در تافل، گزینه‌های لیست در اختیار شما قرار دارند و فقط باید ترتیب آن‌ها را به شکل درست در بیاورید. ولی در آیتلس، خودتان باید مراحل را بنویسید و ترتیب درستشان هم رعایت کنید.

بنابراین اگر ترجیح می‌دهید که به سؤالات چند گزینه‌ای یا انتخاب جواب‌ها از یک لیست پاسخ دهید، احتمالاً با آزمون تافل راحت‌تر خواهید بود.

تفاوت دوم: آزمون کامپیوتری یا کاغذی؟

وقتی موضوع انتخاب بین آیلتس یا تافل باشد، انتخاب بین امتحان کاغذی یا کامپیوتری مطرح می‌شود.

برای انجام آزمون تافل انتخابی جز کامپیوتر ندارید. اجازه دارید که روی کاغذ یادداشت برداری کنید، اما در نهایت جواب‌ها باید در کامپیوتر ثبت شوند. اما برای آزمون آیلتس حق انتخاب دارید. هم می‌توانید به صورت کامپیوتری در آزمون شرکت کنید، هم به صورت کاغذی.

اگر سرعت تایپ بالایی دارید، دست‌خط خوبی ندارید یا آزمون‌های کامپیوتری را ترجیح می‌دهید، تافل برای شما گزینه بهتری است. اما اگر ترجیح می‌دهید جواب‌ها را خودتان بنویسید، با آزمون‌های کامپیوتری راحت نیستید یا سرعت تایپ پایینی دارید، انتخاب آیلتس منطقی‌تر است.

تفاوت سوم: متن‌های انتخابی بخشی خواندنی

هر دو آزمون در بخش خواندنی، چند متن مختلف را شامل می‌شوند. بعد هر متن سؤالات مختلفی برای پاسخ‌گویی وجود دارد. اما نوع متن‌های انتخابی، متفاوت هستند. در آیلتس از متن‌های علمی و بخش‌هایی از روزنامه یا مجلات استفاده می‌شود. اما در تافل فقط از متون علمی استفاده می‌شود. یعنی که بخش خواندنی تافل، دایره لغات وسیع‌تر و موضوعاتی چالش برانگیزتر را شامل می‌شود. اگر مهارت خواندن را نقطه قوت خود نمی‌دانید یا احساس ضعف می‌کنید، حتماً بخش خواندنی آیلتس برایتان ساده‌تر خواهد بود.

تفاوت چهارم: آزمون مهارت گفتاری حضوری یا کامپیوتری

در آزمون تافل مهارت گفتاری، مثل همه بخش‌های دیگر به صورت کامپیوتری انجام می‌شود. شما سؤالات را به صورت یک فایل صوتی خواهید شنید و جوابتان ضبط خواهد شد. ولی در آزمون آیلتس شما با یک انسان صحبت خواهید کرد.

این یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو آزمون است. لازم است که در این مورد دقت کنید. برخی افراد صحبت با یک انسان را اضطراب آور می‌دانند و به همین دلیل تافل را انتخاب می‌کنند. از طرفی برخی دیگر صحبت کردن با یک انسان را طبیعی‌تر و آسان‌تر می‌دانند. همه چیز به انتخاب شما بر می‌گردد.

همچنین این نکته را نیز فراموش نکنید؛ آزمون گفتاری همیشه سومین بخش آزمون تافل است. اما در آزمون آیلتس شما می‌توانید از یک هفته قبل تا یک هفته بعد زمان مناسب آزمون گفتاری را انتخاب کنید. برخی ترجیح می‌دهند آزمون را یکباره به اتمام برسانند. در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند آزمون را در دو بخش به انجام برسانند.

تفاوت پنجم: طول پیشنهادی متن‌های بخش نوشتاری

در هر دو آزمون نیاز است که دو متن برای بخش نوشتاری بنویسید. در آیلتس 60 دقیقه وقت دارید که این دو متن را بنویسید. تعداد کلمات پیشنهاد شده هم 400 کلمه است. این در حالی است که در آزمون تافل 50 دقیقه وقت دارید و باید 500 کلمه بنویسید. البته در هر دو آزمون می‌توانید متن با طول کمتر از طول پیشنهادی هم بنویسید. اما احتمالاً به خاطر کامل نبودن جواب، بخشی از نمره را از دست خواهید داد. اگر خیلی با بخش نوشتاری راحت نیستید، احتمالاً باید آیتلس را انتخاب کنید. چرا که زمان بیشتری را برای تعداد کلمات کمتر در اختیار خواهید داشت.

نتیجه‌گیری: آیلتس یا تافل؟

آیلتس و تافل، دو آزمون حرفه‌ای زبان انگلیسی هستند که بیشترین محبوبیت را دارند. هر دو از 4 بخش خواندنی، شنیداری، گفتاری و نوشتاری تشکیل می‌شوند. اما بخش‌های مختلف آزمون از نظر سبک و میزان سختی متفاوت هستند.

برای انتخابی درست بین آیلتس یا تافل این سؤال‌ها را از خود بپرسید:

دانشگاه مورد نظر شما کدام مدرک را قبول دارد؟ کدام آزمون با مهارت‌های شما سازگارتر است؟

ارسال دیدگاه