نوین بورسیه

خدمات بانکی و مالی برای دانشجویان

خدمات بانکی و مالی برای دانشجویان

ادامه تحصیل در خارج از ایران، رویای شیرینی است که بسیاری از افراد برای رسیدن به آن همه‌ی تلاش خود را می‌کنند؛ اما برای زندگی در کشوری دیگر، باید هزینه‌های زیادی را متحمل شوید که پرداخت آن‌ها تنها از طریق ارز فیزیکی ممکن نیست.

بسیاری از دانشجویان برای تامین مخارج زندگی، در کشور مقصد، مشغول به کار می شوند.

به طور میانگین در بیشتر کشورها 20 ساعت اجازه کار قانونی از سوی دولت ها برایشان اعلام شده است؛ هرچند که بسته به مقطع تحصیلی و کشور موردنظر این میزان ساعت می‌تواند تغییر کند.

دانشجویانی که ایران را به قصد ادامه تحصیل در سایر کشورها ترک می‌کنند، در بیش‌تر مواقع آنقدر هیجان زده و سردرگم هستند که فراموش می‌کنند برای زندگی در کشوری دیگر نیاز به آشنایی با خدمات بانکی و مالی دارند.

از جمله خدمات دولتی که به دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور ارائه می‌شود می‌توان به:

  • صدور گذرنامه رایگان
  • مهر خروج از کشور برای خود و افراد درجه یک خانواده
  • تخفیف در بلیط هواپیما و… اشاره کرد

البته تا چند ماه گذشته یکی از مهم‌ترین تسهیلاتی که به این دسته از دانشجویان ارائه می‌شد، ارز دانشجویی با نرخ دولتی بود که در چند ماه گذشته با نوسانات بازار ارز و تغییرات بنیادین در سیاست‌های ارزی دولت، در حال حاضر، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

در چند سال گذشته به‌منظور سهولت پرداخت هزینه‌های تحصیلی در خارج از کشور، به دانشجویان ارز دولتی ارائه می‌شد و دانشجویان پس از تشکیل پرونده در وزارت علوم می‌توانستند با مراجعه به بانک‌ها، هر ساله به میزان مشخصی، ارز دانشجویی دریافت نمایند.

با ملتهب شدن بازار ارز در نیمه‌ی اول سال 97، دولت سیاست‌های جدیدی را در پیش گرفت که بر طبق آن‌ها، ارائه‌ی ارز دانشجویی توسط بانک‌ها صورت نمی‌گرفت و مسئولیت آن به صرافی‌ها واگذار شد و ارائه‌ی ارز دانشجویی عملاً در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

در حال حاضر با همه‌ی اعتراض هایی که دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور به این سیاست‌های جدید داشته‌اند، بانک مرکزی تنها به ابلاغ بخشنامه ای در 20 مرداد 97 قناعت کرد که بر اساس بندی از آن، ارز دولتی به دانشجویانی که مشغول به تحصیل هستند و تنها تا پایان شهریور ماه 97، تعلق گرفت.

در هر حال به نظر می‌رسد در روزهای پیش رو و با این روند، بسیاری از دانشجویان جدیدالورود و دانشجویان شاغل به تحصیل، با توجه به افزایش سرسام‌آور نرخ دلار، با مشکل مواجه خواهند شد.

با این اوصاف بهترین راه برای تامین هزینه های زندگی در خارج از ایران، اشتغال در حین تحصیل و دریافت حقوق به دلار یا ارز رایج کشور مقصد است. به همین دلیل و دلایل دیگری مثل پرداخت اجاره بها و انجام سایر خدمات مالی از جمله پرداخت قبوض، خرید و…، بهتر است پس از اینکه به عنوان دانشجو در کشور موردنظرتان مشغول به تحصیل شدید، نسبت به افتتاح حساب بانکی اقدام کنید. البته افتتاح حساب بانکی برای ایرانی ها مشکلاتی دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

حساب بانکی در خارج از کشور برای دانشجویان

مدارک لازم برای افتتاح حساب بانکی دانشجویان :

اگر برای ادامه تحصیل برای مدت زمانی در یکی از کشورهای خارجی اقامت دارید، باید حساب بانکی افتتاح کنید تا بتوانید اموری مثل پرداخت شهریه، پرداخت اجاره بها، دریافت حقوق و… را به سادگی انجام دهید؛ اما اگر برای فرصت مطالعاتی چند ماهه به کشور دیگری مراجعه کرده‌اید و نیازی به پرداخت اجاره بها یا دریافت حقوق ندارید، اصولا نیازی به باز کردن حساب بانکی و طی کردن پروسه ی طولانی آن نیست.

متاسفانه در چند وقت اخیر به علت تحریم‌های بانکی ایرانیان، گزارشاتی از سوی شهروندان ایرانی در کشورهای مختلف دنیا ارائه شده است که مطابق آن بعضی از بانک ها از افتتاح حساب برای ایرانیان سرباز زده‌اند. بعضی از این موانع با رایزنی‌ها حل شده است. با این وجود، هنوز هم بعضی از بانک ها قوانین سفت و سختی را برای ایرانیان در نظر گرفته‌اند.

در هر صورت اگر بخواهید در شرایط عادی در کشورهای گوناگون دنیا به عنوان یک دانشجو حساب بانکی افتتاح کنید، باید مدارکتان را به نزدیک‌ترین بانک به محل تحصیل‌تان ببرید و نسبت به افتتاح حساب بانکی اقدام کنید.

این مدارک در کشورهای گوناگون متغیر است؛ اما به صورت استاندارد این 4 مورد نیاز است:

  • مدارک اثبات هویت (پاسپورت)
  • ویزای تحصیلی یا کاری معتبر
  • نامه‌ای از دانشگاه که نشان دهنده ی ثبت نام شما در آن باشد
  • شواهدی دال بر داشتن نشانی محل زندگی در آن کشور (که معمولا یک قرارداد اجاره است) و یا اگر هنوز در آپارتمانی زندگی نمی‌کنید، مدارکی که نشان دهد برای مدتی در آن کشور زندگی خواهید کرد (که معمولا این شواهد در قالب نامه ای از دانشگاه ارائه می شود)

در نهایت توجه به نکات زیر در هنگام افتتاح حساب بانکی در کشورهای گوناگون دنیا الزامی است:

  1.  امور بانکی و مالی در بسیاری از کشورهای اروپایی در داخل بانک انجام می‌شود، به همین دلیل به شما توصیه‌ی اکید می‌کنیم تا در نزدیک‌ترین شعبه‌ی بانکِ نزدیک به محل تحصیل یا اقامت خود حساب بانکی باز کنید تا مجبور نباشید برای انجام امور بانکی در هوای غیرقابل پیش بینی و ترافیک سرسام آور بسیاری از کشورهای اروپایی، مسافت بسیار زیادی را طی کنید.
  2.  اگر به زبان کشور محل تحصیل تان تسلط کافی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم برای تسریع امور، حتما به زبان انگلیسی تسلط کامل داشته باشید، در غیر این صورت از یکی از افراد بومی مطمئن کمک بگیرید.
  3.  فرآیند افتتاح حساب در بسیاری از کشورهای دنیا، فرآیند پیچیده ای است و زمان زیادی می برد؛ بنابراین صبر و حوصله و همکاری شما با ماموران بانک، می تواند تاثیر به سزایی در راحت شدن این فرآیند داشته باشد.

ارسال دیدگاه