نوین بورسیه

بورسیه استانی ایتالیا

بورسیه استانی ایتالیا

بورسیه استانی ایتالیا (DSU) ، یک نوع کمک مالی جا افتاده در کشور ایتالیا است و به دانشجویانی که قصد ادامه­ تحصیل در ایتالیا را دارند اما تهیه مخارج زندگی و تحصیل برای شان با دشواری همراه است، توسط هر استان ایتالیا تعلق می گیرد. دانشجویانی که توان پرداخت هزینه تحصیل و زندگی خود در کشور ایتالیا را ندارند، با ارائه مدارک مالی مشخصی به سازمان بورس استانی که در آن قصد تحصیل دارند میتوانند از این بورسیه بهره مند گردند. سازمان بورسیه هر استان به صورت تقریبی در اواخر ماه جون هر سال اعلامیه ای منتشر می کند که در آن مدارک مورد نیاز برای اخذ بورسیه، دهک های مالی که براساس آن بورس را به صورت کامل یا جزئی به دانشجو میدهند و تمامی جزئیات مربوط بورس استانی شرح داده می شود.

این بورسیه به چه کسانی تعلق می گیرد؟

بورسیه استانی ایتالیا ، به دانشجویانی اعطا می گردد که ابتدا در یکی از دانشگاه های دولتی ایتالیا در یکی از سه مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری ( تمامی رشته ها اعم از پزشکی و غیر پزشکی) پذیرش بگیرند و سپس مدارکی از قبیل درآمد سالانه، تعداد افراد خانواده و ارزش اموال متلعق به خانواده دال بر عدم توانایی در پرداخت هزینه های تحصیلی و زندگی به دانشگاه ارسال نماید.

شروط لازم برای اخذ بورسیه استانی ایتالیا

سه شرط لازم برای اخذ بورسیه استانی وجود دارد که دانشجو باید این شرایط را داشته باشد تا بتواند از این موقعیت کمک هزینه دانشجویی استفاده کند:

  1. موقعیت مالی
    برای اعطای بورسیه به دانشجویان توسط دانشگاه های دولتی، درآمد خانواده در یکی از دهک های مالی  قرار می گیرد و بر اساس میزان وضعیت مالی خانواده ها (عدد ایزه)، کمک هزینه یا بورسیه تحصیلی اعطا می گردد. اگر وضعیت مالی متقاضی در دهک خوبی قرار بگیرد، بورسیه تحصیلی کاملی به فرد تعلق می گیرد و به ترتیب دهک ها مقدار کمک هزینه تحصیلی کاهش پیدا می کند.
  2.  داشتن شرایط سنی
    دولت ایتالیا، برای اعطای بورسیه های تحصیلی خود به دانشجویان در هر یک از مقاطع تحصیلی، شرط سنی خاصی را ندارد. اما برای دریافت ویزا دقت بفرمایید اگر سن شما نسبت به مقطع تحصیلی شما بیشتر باشه، شانس تون برای دریافت ویزا هم کمتر خواهد بود و باید گپ تحصیلی خود را توجیه نمایید.
  3.  داشتن مدرک زبانی
    داشتن مدرک زبانی در گرایش تحصیلی مورد نظر، مهم ترین شرط برای دربافت بورسیه استانی ایتالیا است. بسته به اینکه رشته تحصیلی که برای آن اپلای می کنید به زبان انگلیسی یا ایتالیایی تدریس شود، نیاز خواهید داشت نسبت به اخذ مدرک زبان انگلیسی ( آیلتس 6 یا 6.5) یا ایتالیایی ( مدرک B2) اقدام نمایید.
  4. دارا بودن پذیرش از دانشگاهی در ایتالیا
     برای تقاضا این بورسیه شما ابتدا باید از یک دانشگاه دولتی در ایتالیا پذیرش داشته باشید، تا بتوانید برای این بورسیه تحصیلی اقدام کنید.

نکته مهم:
با توجه به استانی بودن این بورسیه، معمولا یک سری از شرایط این بورسیه به صورت عمومی و جنرال بین همه استان ها مشترک می باشد اما هر استان بنا بر شرایط خود دارای شرایط اختصاصی جزئی مربوط خود نیز می باشد. در نتیجه ابتدا لازم است از دانشگاهی پذیرش گرفته و سپس برای اطلاع از شرایط و جزئیات دقیق بورسیه استان دانشگاه خود در اینترنت جستجو کنید. اطلاعیه های (بندو) هر استان سالانه منتشر می شود و لازم است قبل اقدام برای بورسیه اطلاعیه استان مربوط به دانشگاه خود را به صورت کامل مطالعه نمایید.

فرآیند تقاضا برای این بورسیه به چه شکل می باشد؟

به صوره خلاصه جهت تقاضا برای این بورسیه، ابتدا لازم است تا شما از یک دانشگاه دولتی در ایتالیا در یکی از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری پذیرش به صورت سلف فاند ( پرداخت شهریه برعهده دانشجو می باشد) دریافت نمایید. برای این کار نیز لازم است به سایت دانشگاه مدنظر خود مراجعه کرده و اطلاعیه های دانشگاه ها را که معمولا در بخش HOW TO APPLY در سایت دانشگاه قرار داده شده را مطالعه نمایید. سپس مدارک و شرایط مورد نیاز را فراهم نموده و در سایت دانشگاه اپلای کنید. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه باید به سفارت ایتالیا مراجعه کرده و برای ویزا اقدام نمایید و پس از اخذ ویزا و سفر به ایتالیا، مدارک خود را برای اداره بورسیه استانی استان محل تحصیل خود ارسال می نمایید تا برای بورسیه تقاضا دهید.

مدارک مالی جهت دریافت بورسیه چیست؟

  • ترجمه و اسکن فیش حقوقی سرپرست خانوار و یا دانشجو ( در صورت سرپرست بودن دانشجو)
  • اسکن و ترجمه اجاره نامه سرپرست خانواده
  • ترجمه مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه دانشجو
  • گواهی بانکی اموال و دارایی های سرپرست خانوار از بانک مرکزی

مبلغ کمک هزینه بورسیه استانی ایتالیا چقدر است؟

پس از گذراندن مرحله اول و اعطای مدارک جهت دریافت بورسیه، مبلغ کمک هزینه تحصیلی به حساب شما واریز می گردد. میزان تقریبی مبلغ،5200 یورو در سال می باشد (با توجه به شرایط هر استان متغییر می باشد)که پوشش دهنده بخش بزرگی از هزینه های تحصیلی از قبیل تخفیف یا پرداخت 10 تا 90 درصدی شهریه دانشگاه، هزینه خوابگاه و کارت تغذیه در صورت درخواست دانشجو می باشد.

تعهد برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا چگونه است؟

تعهد لازم برای دریافت کمک هزینه تحصیلی، گذراندن واحدهای درسی ترم جاری است. چنانچه دانشجویی نتواند تعدادی از واحدهای درسی اش را پاس کند، این کمک هزینه از سوی دانشگاه قطع خواهد شد و دانشجو موظف خواهد بود تا خودش هزینه های تحصیل و زندگی اش را به صورت شخصی پرداخت کند. تعداد واحدهای درسی در ایتالیا از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است ولی عموماً بین 20 تا 35 واحد درسی می باشد.

نکته مهم دیگر این است که بر خلاف تصور عمومی، دانشجو  بعد از اتمام تحصیل خود می تواند به هر کشور دیگری نقل مکان کند و در قبال این هزینه ها موظف به خدمت به دولت ایتالیا نخواهد بود.

پرداخت اولین قسط بورسیه استانی ایتالیا ۳-۲ ماه پس از شروع تحصیل انجام می ‌شود. از این رو دانشجویان برای ماه‌ های نخست تحصیل باید مبلغی را در نظر بگیرد. هزینه زندگی شامل غذا، مسکن و… در شهرهای مختلف متفاوت است که مهم‌ترین تفاوت آنها هزینه اجاره مسکن است؛ به عنوان مثال هزینه مسکن در شهرهایی که از این نظر ارزانتر هستند مانند جنوا، باری، تورین و… ۶۰۰-۵۰۰ یورو در ماه و برای شهرهای گران‌ تری مانند میلان تا ۹۰۰-۸۰۰ نیز می تواند برسد. بنابراین دانشجویان باید مبلغی حدود ۳۰۰۰-۲۰۰۰ یورو را برای سال نخست تحصیل در ایتالیا همراه با خود به این کشور ببرند.

زمان پرداخت بورسیه استانی ایتالیا چگونه است؟

تاریخ ارسال درخواست و دربافت مبلغ بورسیه استانی در کشور ایتالیا در هر دانشگاهی متفاوت است و هر کدام از دانشگاه ها چارت واریزی مخصوص به خود را دارند. می توان گفت که واریز هزینه های کمک تحصیلی به حساب شخصی دانشجویان، از آغاز ترم تحصیلی با تاخیری 20 هفته ای همراه است. دانشجو برای دریافت هزینه های تحصیلی، باید در فواصل زمانی بین ماه سپتامبر تا اکتبر درخواست خود را اعلام و مدارک مورد نظر را ارسال نماید تا مشمول بورسیه استانی ایتالیا شود.

زمان ثبت نام بورسیه استانی ایتالیا چه موقع است؟

زمان ثبت نام بورسیه استانی ایتالیا (DSU) تنها یک بار در سال و عموما در ترم اول سال تحصیلی است. معمولا برای ثبت نام و  ارسال درخواست جهت دریافت بورسیه استانی ایتالیا، دانشجویان متقاضی از اواخر ماه جولای (ابتدای مرداد ماه) تا اواخر ماه سپتامبر (انتهای شهریور ماه) می توانند اقدام کنند.

زمان اعلام نتایج بورسیه چه زمانی است؟

به طور میانگین دو ماه بعد از شروع کلاس ها نتایج بورسیه معلوم می شود و شما نمی توانید زودتر یا قبل از  این موقع از نتیجه بورسیه باخبر شوید.

مدارک مورد نیاز هنگام مراجعه به سفارت ایتالیا چیست؟

  1. ترجمه ایتالیایی رسمی سوابق تحصیلی
  2. مدرک زبان ، آیلتس 6 یا تافل 78 به بالا
  3. نامه پذیرش از دانشگاه
  4. گواهی تمکن مالی که 7500 یورو به ازای هر سال تحصیلی در ایتالیا می باشد.
  5. ترجمه ایتالیایی رسمی شناسنامه

ایا برای اخذ بورسیه استانی ایتالیا به رزومه تحصیلی و پژوهشی قوی و مقالات علمی نظیر isi و… نیاز است؟

خیر. برای دریافت بورسیه استانی ایتالیا به هیچ عنوان داشتن مقالات علمی و رزومه تحصیلی یا کاری مطرح نیست و صرفا با ارایه مدارک مالی مربوط به سرپرست خانواده و وضعیت معیشتی و سکونت می توان از بورسیه تحصیلی بهره مند گردید.

عدد ایزه “ISEE” چیست؟

این عدد معیار نهایی برای سنجش این است که آیا وضعیت اقتصادی شما به شکلی هست که بورسیه زندگی به شما تعلق بگیرد یا خیر.

کلمه ISEE مخفف عبارت “Indicatore della Situazione Economia Equivalente” هست و مترادف فارسی آن، عبارت“معادل شاخص وضعیت اقتصادی” میشه. این عدد حاصل در نظر گرفتن “شاخص وضعیت اقتصادی” و مقیاسی به نام “Scala di Equivalenza” هست که باعث تاثیر تعداد اعضای خانواده، در محاسبه عدد ایزه می شود.

“شاخص وضعیت اقتصادی” که به آن ISE هم می گویند، شامل مجموع درآمد خالص تمام اعضای خانواده در یکسال، به اضافه ی 20 درصد املاک، مستغلات و دارایی های اونهاست.

اداره بورس کشور ایتالیا، طبق آخرین اخبار، این شاخص رو معادل 23000 یورو اعلام کرده و این یعنی اگر درآمد سالیانه خانواده شما زیر این مبلغ ست ، بورسیه استانی، به شما تعلق خواهد گرفت.

فرمول محاسبه عدد ایزه بورسیه استانی ایتالیا

  1. محاسبه مجموع حقوق یکساله سرپرست به یورو
  2. محاسبه ارزش ملک (500 یورو به ازای هر متر مربع) ضرب در 0.2 (20 درصد)

نکته) ارزش ملک برای افرادی که مستاجر هستند و یا بتوانند اجاره نامه ارائه بدهند ، 0 در نظر گرفته می شود.

حالا باید مبلغ بدست آمده رو بر پارامتر X تقسیم کرد که این پارامتر بر اساس تعداد اعضای خانواده عوض می شود.

محاسبه پارامتربراساس تعداد اعضای خانواده:

  • یک نفر :  X=1
  • دو نفر : X=1/57
  • سه نفر : X=2/04
  • چهار نفر : X=2/46
  • پنج نفر : X=2/85

منظور از جدول این است که مثلا اگر خانواده شما از 3 نفر تشکیل شده، پارامتر X رو 2/04 در نظر خواهیم گرفت.

نکته) در صورتی که تعداد از پنج نفر بیشتره، به ازای هر نفر، 0/35 رو به عدد X اضافه کنید.

فرض کنید شما یک سند خونه 120 متری با فیش حقوقی یک و نیم میلیون تومان ارائه می دهید، و تعداد اعضاء خانواده تان هم 4 نفر است ، ایزه شما بدین شکل حساب می شود:

(دقت کنید که قیمت یورو در این مثال، 14000 تومان محاسبه شده.)

  1. محاسبه ارزش ملک:
    120*20%=24
    24*500=12000
  2.  محاسبه مجموع حقوق یکسال سرپرست خانواده:
    1.500.000/14000=107
    107*12=1284
  3. جمع ارزش ملک و حقوق:
    12000+1284=13284
  4.  تقسیم این رقم به پارامتر X یا همون تعداد اعضاء خانواده :
    13284 ÷2.46 =5400

5400 رقم نهایی ایزه شما می باشد.

ارسال دیدگاه