نوین بورسیه

انواع مقالات منتشر شده در ژورنال های علمی و دانشگاهی

با مهمترین انواع مقالات منتشر شده در ژورنال های علمی و دانشگاهی آشنا شوید

آشنایی با انواع متفاوت مقالات منتشر شده توسط ژورنال های علمی و دانشگاهی بر هر دانشجو و محققی مفید و حتی الزامی است. گرچه ممکن است به دلیل گستره عظیم عناوین مقالات به نظر برسد که انواع زیادی از مقالات توسط ژورنال ها منتشر می شوند، اما اکثر مقالات در یکی از پنج دسته زیر قرار می گیرند .

  1. مقاله پژوهشی (Research Article):
    متداولترین نوع مقالات ژورنالی است که برای نشر گزارشات کامل داده های پژوهشی به کار برده می شود. این نوع مقاله را بسته به ژورنال، Original Article، Research Article، Research و یا فقط Article نیز می نامند. فرمت مقاله پژوهشی برای حوزه ها و انواع متفاوتی از مطالعات مناسب است. هر مقاله پژوهشی شامل بخش های مقدمه، روش شناسی، نتایج و بحث می شود.
  2. مقاله مروری (Review Article):
    مقالات مروری خلاصه جامعی از تحقیقات در یک حوزه معین را ارائه می کنند. این نوع مقالات اغلب توسط پیشروان یک حوزه تحقیقاتی خاص و پس از دریافت دعوت نامه از تحریریه یک ژورنال نوشته می شوند. مقالات مروری اغلب در سطح گسترده خوانده شده و از استناد (Citation) بالایی نیز بهره مند می شوند. مقالات مروری معمولا  به ۱۰۰ مقاله پژوهشی مهم استناد می کنند.
  3. گزارش کوتاه (Short Report):
    این نوع مقالات گزارشهای خلاصه ای از داده های پژوهش اصلی انتقال می دهند که باعث تحریک علاقه خوانندگان به مطالعه گزارش کامل پژوهش می شود. به دلیل کوتاه بودن طول این مقالات، آنها برای نتایج علمی حساس به زمان مناسب هستند. این نوع مقاله معمولا محدودیت تعداد کلمات دارد، بنابراین ممکن است برای داده های تجربی مفید نباشد.
  4. مطالعه موردی (Case Study):
    این نوع مقالات نمونه معینی از پدیده های جالب را گزارش می دهد. یک هدف مطالعات موردی، آگاه ساختن سایر محققان از امکان وقوع یک پدیده خاص است. این نوع مقالات اغلب در حوزه پزشکی و به منظور گزارش وقوع آسیب های نوظهور یا ناشناخته به کار برده می شوند.
  5. روش شناسی (Methodologies/Method):
    این نوع مقالات یک روش تجربی، آزمون یا رویه جدید را ارائه می کنند. روش شناسی توصیف شده ممکن است کاملا جدید باشد یا نسخه بهتری از یک روش موجود ارائه کند. این نوع مقالات باید یک پیشرفت قابل اثبات در مورد موضوعات موجود را توصیف کند.

ارسال دیدگاه