نوین بورسیه

آزمون تافل | TOEFL

آزمون تافل (Test of English as a Foreign Language) به همراه آزمون آیلتس (The International English Language Testing System) یکی از دو آزمون­ اصلی و شناخته‌­­شده­ در سطح بین­‌المللی است که هدف از برگزاری آن سنجش سطح توانایی زبانی است. از سال 1965سازمان غیر­انتفاعی ای­‌تی‌­اس وابسته به دانشگاه پرینستون Educational Testing Service آزمون تافل را طراحی و برگزار می‌کند. این آزمون برای کسانی طراحی شده است که زبان مادری‌شان انگلیسی نیست ولی قصد دارند برای ادامه­ تحصیل به دانشگاه­‌ها و موسسات انگلیسی­‌زبان راه پیدا کنند. بیش از 9000 دانشگاه و موسسه­ آموزشی در بیش از 130 کشور جهان برای پذیرش دانشجوهای غیر­انگلیسی‌­زبان پیش­شرط مدرک تافل دارند. در کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، فرانسه، آلمان و بریتانیا این مدرک قابل قبول و معتبر است. البته ممکن است در برخی موسسات بریتانیا تنها آزمون آیلتس مورد قبول باشد. پس لازم است ابتدا از نوع آزمون مورد­پسند موسسه یا دانشگاه مورد نظرتان اطمینان حاصل نمایید.

این آزمون بیش از 40 بار در سال توسط موسسه‌­هایی مشخص در شهر­های مختلف اجرا می‌­شود. نتایج نهایی آزمون تافل تقریبا دو هفته پس از برگزاری آزمون اعلام می­‌شود. مدت اعتبار مدرک تافل تنها دو سال است.

همان­طور که قبلا اشاره شد، آزمون تافل معمولا از کسانی گرفته می‌­شود که زبان مادری‌­شان انگلیسی نیست ولی برای راه­یابی به دانشگاه­های معتبر انگلیسی‌­زبان باید توانایی زبانی خود را اثبات کنند. باید این نکته را بدانیم که هیچ نمره­ قبولی برای آزمون تافل وجود ندارد، بلکه نمره­ قبولی در این آزمون به سیاست دانشگاه یا موسسه­ مورد­نظر شما بستگی دارد و کاملا نسبی است. یعنی ممکن است دانشگاه­‌ها و موسسات مختلف نمره قبولی متفاوتی را برای این آزمون در نظر بگیرند.

\"انواع

انواع آزمون تافل

آزمون تافل تنها با فرمت Academic یا همان دانشگاهی ولی در سه نوع مختلف ارائه می­شود: ibt، pbt، و cbt. که اولی به­ صورت اینترنتی و دومی به­ صورت کتبی یا کاغذی برگزار می­شوند. البته نوع سوم این آزمون (cbt) در گذشته برگزار می­شد و\”مبتنی بر کامپیوتر\” بود که با گسترش و دسترسی همگانی به اینترنت برگزاری این نوع آزمون در سال 2006 کاملا متوقف شد اما ما در این مطلب آزمون CBT را نیز بررسی می‌کنیم.. حتی آزمون کاغذی تافل نیز امروزه در سراسر جهان تنها در مناطقی برگزار می‌شود که در آنجا دسترسی به اینترنت وجود ندارد. آزمون تافل در 165 کشور جهان از جمله ایران برگزار می‌­شود.

در این­جا به بررسی دقیق­‌تر سه نوع آزمون تافل ibt، تافل pbt و CBT میپردازیم:

آزمون اینترنتی یا Internet Based TOEFL) IBT)

آزمون تافل ibt در برخی موسسه­‌های مشخص در شهرهای مختلف برگزار می­‌شود که برای شرکت در این آزمون داوطلبان در این موسسه­‌ها حضور پیدا می‌کنند و آزمون را به صورت اینترنتی برگزار می­‌کنند. این آزمون از چهار بخش اصلی خواندن، شنیدن، صحبت کردن و نوشتن تشکیل شده ­است که حد­اکثر نمره­ اکتسابی در هر­کدام از این بخش‌­ها سی نمره است. حداکثر زمان پاسخ به سوالات آزمون دویست و پنجاه دقیقه است. ابتدا مهارت­‌های خواندن و شنیدن ارزیابی می‌­شوند و پس از استراحتی ده دقیقه‌­ای مهارت­‌های صحبت ­کردن و نوشتن مورد ارزیابی قرار می­گیرند. نمره­ دهی این آزمون از نمره­ 0 تا نمره­ 120 محاسبه می‌­شود. ساختار آزمون تافل ibt به این ترتیب است:

  • بخش خواندنی

این بخش شامل 4 تا 6 متن بلند است که برای کلیه­ متن­‌ها بین 36 تا 56 سوال مطرح می‌­شود و زمان­بندی کلی این بخش بین 60 تا 80 دقیقه است. اصولا موضوع این متن‌­ها آکادمیک است و برای طراحی­شان از کتب دانشگاهی، سخنرانی­‌ها و مقالات استفاده می­شود. برای موفقیت در این بخش شما باید توانایی درک ارتباط میان جملات، فهم کاربرد­های معنایی، و مقایسه­ ایده­‌ها را داشته باشید.

  • بخش شنیداری

در این بخش بین6 تا 9 تسک شنیده می‌­شود که برای کلیه­ تسک­‌ها بین34 تا 51 سوال مطرح شده ­است. زمان کلی مختص این بخش 60 تا 90 دقیقه است. لهجه­ غالب در این تسک­‌ها آمریکایی است ولی ممکن است سایر لهجه‌ها نیز گنجانده شوند. این تسک­‌ها شامل دو قسمت \”مباحث و مکالمه­ کلاسی بین دانش‌­آموزان\” و \”تکخوانی و سخنرانی­‌ها\” هستند.

  • بخش گفتاری یا Speaking

در این بخش توانایی داوطلبان در بیان نظرات خود در مورد یک موضوع خاص به زبان انگلیسی سنجیده می‌­شود. زمان­بندی این قسمت تنها 20 دقیقه است. این قسمت شامل 6 سوال است که 2 سوال اول مستقل و 4 سوال بعدی تلفیقی هستند. سوالات مستقل دو نوع دارند. در سوال اول شما باید از میان چند آیتم یکی را انتخاب کنید و درباره­ علت انتخابتان توضیح دهید. مثلا بگویید به کدام رئیس جمهور در تاریخ کشورتان علاقه دارید و چرا. در سوال دوم تنها دو آیتم به شما ارائه می­شود و شما باید یکی را انتخاب کنید و درمورد انتخابتان توضیح دهید.

در سوالات تلفیقی که شامل 4 سوال هستند، داوطلبان باید متنی را بخوانند و یا به مکالمه یا تک­خوانی خاصی گوش کنند و با توجه به آن­‌ها نظرات خود را بیان کنند.

  • بخش نوشتاری

این قسمت 50 دقیقه طول می­‌کشد و شامل دو بخش تلفیقی و مستقل است. در بخش تلفیقی تسک­‌هایی به ­صورت خواندنی و یا شنیداری ارائه می‌­شوند و داوطلبان باید با توجه به این تسک­‌ها پاسخی در قالب انشا بنویسند. در نوع دوم که مستقل است، داوطلبان باید انشایی را در رابطه با موضوعی که به آن‌­ها ارائه می شود بنویسند.

نکته­ قابل توجه در این آزمون این است که نمره­ دهی قسمت­‌های صحبت­ کردن و نوشتن کاملا انسانی است و مصححان آموزش‌­دیده‌­ای بر اساس معیار­ها و چارچوب­‌های مشخصی این بخش‌هارا ارزیابی می­‌کنند.

\"ازمون

آزمون کتبی یا (PBT Papear Based TOEFL) 

این نوع آزمون که به­ صورت کتبی و کاغذی اجرا می‌­شود، امروزه از محبوبیت و جامعیت کم­تری نسبت به نوع اینترنتی آزمون تافل برخوردار است و انتظار می‌­رود به­ زودی این نوع آزمون کاملا برچیده شود. ولی آشنایی با این نوع آزمون خالی از لطف نیست، چرا­که همچنان بدلیل عدم دسترسی به اینترنت در برخی مناطق جهان آزمون تافل به ­صورت کاغذی برگزار می‌­شود. این آزمون حد­اکثر 150 دقیقه طول می­‌کشد و شامل چهار بخش اصلی شنیدن، گرامر و ساختار زبان، خواندن، و نوشتن است. نمره ­دهی این آزمون بین 310 و 677 است. بخش­‌های مختلف این آزمون به شرح زیر هستند:

  • مهارت شنیداری

این بخش 30 تا 40 دقیقه‌­ای شامل 3 قسمت است. قسمت اول حاوی 30 سوال و شامل مکالمات کوتاه است. قسمت دوم دارای 8 سوال و شامل مکالمات بلند­تری است، و قسمت سوم 12 سوال و شامل یک سخنرانی خواهد بود.

  • مهارت ساختار زبان و گرامر

زمان پاسخ­گویی به این بخش 25 دقیقه است. ابتدا، 15 تمرین وجود دارند که در آن­‌ها باید جملات به ­صورت درست کامل شوند. سپس، 25 سوال دیگر ارائه می­‌شوند که در آن‌ها باید با توجه به کلماتی که زیرشان خط کشیده شده، ساختار غلط در جملات را تشخیص داد.

  • مهارت خواندنی

این بخش که 55 دقیقه زمان دارد شامل 5 متن مختلف در زمینه­‌های علمی و دانشگاهی است که هر­کدام شامل 10 سوال هستند.

  • مهارت نوشتاری

این بخش حاوی یک سوال است که پاسخ به آن به­ صورت انشایی 250 تا 300 کلمه‌­ای توسط داوطلبان ارائه میشود. پاسخ­گویی به این بخش حد­اکثر 30 دقیقه زمان می­‌برد. نمره­ این بخش بین 0 تا 6 نمره است ولی این نمره در نمره کل آزمونمحاسبه نمی­‌شود و محاسبه­ آن به ­صورت جدا از سه بخش دیگر انجام می‌­شود.

آزمون کامپیوتری یا (CBT Computer Based TOEFL)

آزمون تافل کامپیوتری یا تافل CBT در سال ۱۹۹۸ به بسیاری از نقاط جهان معرفی شد. این آزمون تلاشی برای استفاده از تکنولوژی و کامپیوتر در بخش آزمون های زبان انگلیسی بوده است.این آزمون شامل چهار بخش می باشد:

  • بخش شنیداری (Listening)

سوالات این بخش به دو شکل مطرح میگردند؛ قسمت اول شامل مکالمات کوتاهی میباشد که البته کمی از تافل کتبی طولانی تر است. در قسمت دوم نیز مکالمه‌ها و سخنرانی های طولانی تری وجود دارد.

به همراه هر پرسش گزينه‌هايی در صفحه نمايش داده میشوند که درکنار هر گزينه يک بيضی ديده می‌شود و داوطلب بايد روی پاسخ(های) صحيح کليک کند. گاهی در آزمون کامپيوتری تافل، بيش از يک پاسخ صحيح وجود دارد. در چنين مواردی به داوطلب اعلام مي‌شود که باید چند پاسخ صحيح را انتخاب نماید.

  • بخش ساختار (Structure)

بخش ساختار آزمون تافل کامپيوتری، کاملا مشابه آزمون تافل کتبی است و تنها تفاوت آن ها  در این است‌که داوطلب به‌جای علامت زدن روی کاغذ،  روی گزينه صحيح کليک مي‌کند. سوالات این قسمت به دو شکل مطرح میشوند:در دسته اول سؤالات ، داوطلب بايد ساختار صحيح و ترتيب لغات را تشخيص دهد. اين دسته از سؤالات از يک جمله با يک يا چند جای خالی ساخته شده اند و داوطلب بايد گزينه‌ای را که به بهترين نحو جمله را تکميل میکند، انتخاب نماید.در دسته ی دوم سوالات،جملات کاملی ارائه میشود که زیر چهار بخش آن خط کشیده شده است.داوطلب باید قسمت اشتباه را مشخص کند. سوالات این بخش در مجموع ۴۰ سوال خواهد بود که متقاضی ۲۵ دقیقه زمان برای پاسخگویی دارد.

  • بخش درک مطلب (Reading Comprehension)

در اين بخش ابتدا متنی در اختیار متقاضی  قرار می گیرد که معمولاً طولانی تر از آن است که همه مطلب در يک صفحه نمايش داده شود. بنابراين لازم است از «نوار مرور» برای ديدن بقيه متن استفاده شود .لازم به ذکر است تا زمانیکه تمام متن نمایش داده نشده باشد، سوالات در صفحه نمایش، قرارنخواهد گرفت. پس از مطالعه تمام متن بايد روی گزينه Proceed کليک کرد. در این حالت متن در سمت چپ و سوالات در سمت راست صفحه نمایش داده می‌شوند. در اين مرحله می توان با کليک روی گزينه Preview به پرسش قبلی بازگشت.

  • بخش نوشتاری (Writing)

در اين بخش آزمون های کامپیوتری موضوعی مطرح میگردد و متقاضی میتواند متنی را طی ۳۰ دقیقه روی يک برگه بنویسد و یا مستقیما در کامپيوتر تايپ نماید. نمره بخش نگارش آزمون کامپیوتری آزمون تافل همچون آزمون کاغذی به صورت مجزا محاسبه میگردد.

لازم به ذکر است بیشترین نمره آزمون تافل CBT 300 است.

نکات مهم و کاربردی در آزمون تافل

چه در بخش کتبی و چه در بخش اینترنتی و کامپیوتری آزمون تافل، تنها سطح زبان انگلیسی شما و مهارت شما در درک مطلب و انعکاس اثربخش آن به کاغذ یا کامپیوتر ملاک است و نه اطلاعات عمومی شما. این که شما در کدام کشور در این آزمون شرکت کرده اید، در ارزشیابی نمره شما تاثیر ندارد.

همواره خواندن و شنیدن تجربه افرادی که در آزمون تافل نمره بالایی کسب کرده اند، بهترین منبع برای ارتقای ضریب موفقیت شما هست و این تجارب را می توانید در بخش موفقیت های سایت رسمی تافل مشاهده کنید.

هیچ معیاری برای بررسی سخت تر بودن یا آسان تر بودن آزمون آیلتس در برابر آزمون تافل وجود ندارد. در صورتی که هنوز تصمیم قطعی برای انتخاب نوع آزمون (آیلتس – تافل) اتخاذ نکرده اید، حتما با مشاوران زبان انگلیسی و افرادی که نمرات بالایی در این آزمون ها اخذ کرده اند مشورت کنید. مهم نوع آزمون شما نیست، بلکه ارتقای سطح زبان انگلیسی، آمادگی برای تافل و پیدا کردن قابلیت لازم برای ادامه تحصیل در مقاطع تکمیلی با این زبان است.

آزمون تافل به دلایل اینکه اینترنتی و به قولی رایانه ای برگزار می شود، شما باید مهارت های ارتباط با رایانه را نیز مانند تایپ کردن و گوش کردن با وسایل مربوطه و علامت گذاری متن ها در بخش درک مطلب را داشته باشید. این مهارت ها را باید به مرور زمان کسب کنید . آزمون تافل آی بی تی، دارای منابع زیادی هست که از طریق سایت رسمی موسسه ETS قابل دریافت می باشد و باید با آن ها کار کنید تا با محیط الکترونیکی آزمون آشنا شوید.

و اما توصیه آخر؟ حتماً برای آشنایی با روند آزمون و ارتفای مهارت‌های آزمون حتماً در آزمون آزمایشی تافل یا همان ماک تافل (در وبلاگ جنگل به طور کامل نحوه ثبت نام و شرکت در این آزمون توضیح داده شده است) شرکت کنید. این آزمون باعث می شود تا توانایی خودتان را محک بزنید و از بروز اشتباهات احتمالی در آزمون اصلی بکاهید.

تفاوت آزمون تافل IBT با دو آزمون PBT و CBT

عمده تفاوت آزمون iBT با با دو آزمون قدیمی تر در اضافه شدن شدن بخش مربوط به صحبت کردن (Speaking) و حذف بخش ساختار (Structure) از آن است. سیاست سازمان برگزار کننده آزمون تافل این است که به مرور آزمون IBT را جایگزین آزمون PBT کند. شیوه سنجش در این آزمون واقعی‌تر است و هر ۴ مهارت زبان در آن مورد آزمایش قرار می‌گیرد. تمامی دانشگاه‌ها هر دو امتحان PBT و IBT را می‌پذیرند، اما به کسانی که به دنبال دریافت Teacher Assistantship هستند توصیه می کنیم که به وجود آزمون قسمت Speaking در نوع اینترنتی آزمون تافل، در این آزمون شرکت کنند.

شرکت در آزمون تافل اینترنتی مزیت‌های فراوانی همچون زمان‌های متعدد ثبت‌نام، مراکز آزمون متعدد در شهرهای مختلف و کوتاه بودن زمان آماده شدن نمرات و گزارش به دانشگاه سفارش شده را برای آن درا شامل می شود. این فرم آزمون تافل برای کسانی که می‌توانند قابلیت‌های خود را در شرایط مختلف آزمون با تنوع ارائه دهند، بسیار بهتر از تافل ورقه‌ای (PBT) خواهد بود.

این آزمون از ۴ بخش ۳۰ نمره ای تشکیل شده است و تقریبا ۴ ساعت به درازا می کشد. نمره این امتحان از ۱۲۰ بوده و نمره بالای ۱۰۰ در این امتحان واقعا نمره خوبی خواهد بود.
بطور کلی می توان امتحان iBT را در دو نوع تعریف کرد:
۱٫ بخش Reading آن long format و بخش Listening آن short format است.
۲٫ بخش Reading آن short format و بخش Listening آن long format است.
آزمون دهندگان بصورت تصادفی، در یک زمان، یکی از انواع فوق را در امتحان مشاهده می‌کنند. از نظر نمره دهی تفاوتی بین آنها دیده نمی‌شود. هر گروه یکی از بخش ها را بصورت long format دارند.

ارسال دیدگاه