نوین بورسیه

کاورلتر، موتیویشن لتر و استادی پلن

همه آنچه باید درباره کاورلتر، موتیویشن لتر و استادی پلن بدانید

Cover Letter vs. Motivation Letter vs. Letter of Interest

هزاران دانشجو از سرتاسر جهان با درخواست ها و شرایطی شبیه یا متفاوت از شما برای تحصیل در خارج از کشور اقدام می کنند. بنابراین، جدا از توانایی ها و دستاوردها، نحوه ارائه و نگارش آنها هم اهمیت بسیاری دارد، چرا که این شانس را به شما می دهد تا شرح بدهید چرا از بقیه متقاضیان بهتر هستید.

رزومه به تنهایی نمی تواند تمام اطلاعات درباره مهارتها، تجربیات و دستاوردهای شما را ارائه کند. در عین حال، لازم نیست که همه جزئیات درباره خودتان را در رزومه ذکر کنید. بنابراین، هنگام اپلای تحصیلی در هر مقطعی، همیشه از شما خواسته می شود چند نامه مختلف ارائه کنید. هدف این نامه ها آن است که اطلاعات بیشتری درباره شما به واحد پذیرش یا اساتید بدهند.. نکته اصلی این است که رزومه و سایر اسنادی که متقاضیان کار و تحصیل باید آماده کنند در راستای یک هدف کاملا معین و شفاف باید باشند: توصیف خلاصه تجربیات و توانایی های شما.

با خواندن این مقاله با تفاوت های بین سه مورد از مهمترین نامه های مکمل رزومه در اپلای تحصیلی و اقدام برای تحصیل در خارج از کشور یعنی کاور لتر، موتیویشن لتر و استادی پلن آشنا می شوید:

\"کاورلتر\"

COVER LETTER

اغلب اوقات کاورلتر را مترادف موتیویشن لتر می دانند؛ در حالی که اینطور نیست. کاورلتر را می توان نوعی تبلیغ برای تجربیات، مهارتها و احتمالات و علاقه ها دانست؛ در نتیجه کاورلتر نقش تعیین کننده ای در بسیاری درخواست های تحصیلی و به ویژه شغلی دارد. در کاورلتر، آزادی بیشتری برای توصیف انگیزه های انتخاب یک موقعیت شغلی یا تحصیلی و در نهایت تشریح اینکه چرا متقاضی برای این سمت مناسب است وجود دارد.

کاورلتر متداول ترین نوع نامه ای است که در تمامی انواع درخواست ها مورد نیاز است. Cover Letter شما، تجربیات و مهارتهایتان را معرفی می کند و بهترین راه برای معرفی یک رزومه، درخواست شخصی یا هر نوع پروپوزال دیگری است.

ساختار کاورلتر معمولا در مقاصد مختلف، یکسان است: ابتدا باید به خواننده بگویید که گه کسی هستید و چه می خواهید. به آنها بگویید که چرا به آن موقعیت علاقه مندید و چرا آنها هم باید به شما توجه کنند. به اختصار برخی از ویژگی هایی که در رزومه ذکر کرده اید را باز کنید. با ارائه کاورلتر، در واقع می خواهید توانایی ها و اعتبارتان را تبلیغ کنید و تاثیری به یادماندنی در ذهن خواننده ایجاد کنید.

یک کاورلتر قوی حداکثر نصف صفحه است که شامل اطلاعات فردی و تماس در آغاز و یک بیانیه قدرتمند با انتظار دریافت نتیجه مثبت در بخش پایانی است. در بخش میانی کاورلتر، باید مهمترین دستاوردهای مرتبط تان – تجربه کاری، تحصیلی، پژوهشی یا مهارتهای فردی- را ذکر کنید. برای تقویت هر چه بیشتر کاورلتر، دقت کنید که درعین اختصار مستند باشد. معمولا فونت Times New Roman با اندازه ۱۲ برای نگارش کاورلتر توصیه می شود.

\"موتیویشن

MOTIVATON LETTER

ایده اصلی نوشتن موتیویشن لتر این است که دلایل و انگیزه های بیشتری در مورد یک اپلای تحصیلی یا شغلی ارائه کند. اما طول، سبک و ساختار محتوای آن کاملا متفاوت با کاورلتر است، چرا که موتیویشن لتر بیشتر بر دستاوردها و تجربیات گذشته تمرکز دارد که منجر به الهام بخشی برای کسب تجربیات و دستاوردهای آینده می شوند.

موتیویشن لتر برای اپلای تحصیلی، دریافت بورسیه، اقدام برای موقعیت های کار داوطلبانه و حتی مواردی مانند وام هم به کار برده می شود و به آینده می نگرد. اشتیاق و عزم جزم دو عامل بسیار مهم در موتیویشن لتر هستند.

همانطور که نام آن نشان می دهد، موتیویشن لتر یا نامه انگیزشی باید درباره دلایل تصمیمتان برای اپلای یک موقعیت تحصیلی یا دانشگاه خاص بنویسید و اگر مایلید در یک برنامه تحصیلی مشخص ثبت نام کنید بگویید که چرا از نظرتان ارزشمند و جذاب است. برای اپلای شغلی هم بایستی درباره سوابق شغلی قبلی یا اشتیاق و تمایل عمیقتان برای کار در آن سمت یا شرکت شرح بدهید.

اهمیت موتیویشن لتر به ویژه در اپلای تحصیلی به حدی است که آن را «بخش دوم» درخواست، پس از رزومه می نامند. رزومه شما خلاصه ای از حقایق مانند سوابق تحصیلی و شغلی شماست. موتیویشن لتر به شما اجازه می دهد قدری بیشتر شخصیت و داشته هایتان را معرفی کنید، بنابراین اطمینان حاصل کنید که نامه انگیزشی تان از رزومه تان حمایت می کند و بر اطلاعات مرتبط درباره مهارتها و تجربیات تان تمرکز می کند.

\"تفاوت

Cover Letter vs. Motivation Letter

بسیاری از افراد تفاوت بین کاورلتر و موتیویشن لتر را تشخیص نمی دهد و حتی خیلی از ما این دو کلمه را به جای هم به کار می بریم. با این وجود، این دو مدرک با هم متفاوت هستند. مهمترین تفاوت های این دو مدرک مهم عبارتند از:

  • برای هر درخواست تحصیلی (و شغلی) نوشتن کاورلتر الزامی است؛ اما به ویژه برای اپلای شغلی، نوشتن موتیویشن لتر اختیاری است.
  • موتیویشن لتر عمدتا برای پذیرش در موسسات آموزشی یا فعالیت های داوطلبانه و موارد مشابه استفاده می شود. همچنین ممکن است برای مقاصد شغلی هم به کار برود. اما کاورلتر تقریبا بر هر نوع درخواستی به کار برده می شود.
  • هدف اصلی کاورلتر، شرح توانایی ها، تجربیات حرفه ای، سوابق تحصیلی و دستاوردهای شخص است؛ اما مقصود اصلی موتیویشن لتر، توصیف انگیزه ها و آرمان های متقاضی است.
  • تفاوت ظریف بین موتیویشن لتر و کاورلتر این است که موتیویشن لتر بیشتر به انگیزه های شما برای انجام یک کار تمرکز دارد.
  • کاورلتر معمولا فقط حاوی اطلاعاتی مرتبط با همان سمت شغلی یا موقعیت تحصیلی است؛ اما موتیویشن لتر علاوه بر اطلاعات مرتبط، حاوی اطلاعات غیرمرتبط و کلی تری درباره متقاضی و حتی موسسه یا شرکت هدف نیز هست.
  • کاورلتر معمولا نصف صفحه است؛ اما موتیویشن لتر می تواند ۱ تا ۱.۵ صفحه هم باشد.
\"استادی

STUDY PLAN

Study Plan عنوانی است که برخی دانشگاه های جهان – به ویژه در آسیا- برای بیانیه شخصی (Personal Statement) به کار می برند. هدف از نگارش این مدرک، ارائه اطلاعات بیشتر درباره شخصیت، دستاوردهای گذشته، سوابق شغلی پیشین و اهداف آینده متقاضی است. ممکن است محدودیت تعداد کلمات برای استادی پلن اعمال شود که به دانشگاه هدف بستگی دارد. محتوای استادی پلن هم تا حد زیادی به الزامات دانشگاه وابسته است. البته دقت داشته باشید که اصطلاح Study Plan به یک برنامه زمانی برای آمادگی دانشجویان برای آزمون ها هم اطلاق می شود.

موقع نگارش استادی پلن باید به سوالاتی مانند موارد زیر پاسخ بدهید:

  • چرا این مقطع و برنامه تحصیلی و دانشگاه و کشور را انتخاب کردید؟ نباید فقط به شهرت دانشگاه اشاره کنید و دلایل بهتری هم بایستی به کار ببرید.
  • چرا در این مقطع از زندگیتان برای ادامه تحصیل اقدام کردید؟
  • چگونه خودتان را برای این تجربه جدید آماده کرده اید؟ فکر می کنید این تجربه چطور می تواند به آینده حرفه ای شما کمک کند؟
  • چه نوع ترکیب از ایده ها و اقدامات را می توانید در این برنامه تجربه کنید که قبلا تجربه نکرده اید؟
  • چه زنجیره ای از رویدادها (مثلا اساتید، دانشگاه، افراد تاثیرگذار) باعث شد به این رشته بخصوص علاقه مند شوید؟
\"\"

Motivation Letter vs. Study Plan

  • موتیویشن لتر توصیف می کند که چرا می خواهید در یک دانشگاه یا موقعیت تحصیلی معین ادامه تحصیل بدهید و جزئیاتی هم درباره مناسب بودن شما برای آن برنامه یا موقعیت ارائه می کند و برنامه های آینده تان را هم تشریح می کند؛ در حالی که استادی پلن در اصل به معرفی شما، مهارتها و دستاوردهایتان اختصاص دارد و توضیح می دهد که چرا این دانشگاه باید شما را انتخاب کند!
  • استادی پلن بر سوابق شخصی و دلایل خاص خود شما برای ادامه تحصیل تمرکز دارد؛ در حالی که موتیویشن لتر اهداف حرفه ای و آمادگی شما برای این برنامه تحصیلی را منعکس می کند.
  • در استادی پلن، داستان خودتان را می گویید بی آنکه در پی تبلیغ خود باشید؛ اما موتیویشن لتر تاکید بیشتری بر نمایش داشته ها دارد.
  • در استادی پلن می توانید درباره تجربیات تان – حتی اگر مرتبط با آن درخواست مشخص نباشند- صحبت کنید.

واضح است که هر کدام از این مدارک با این هدف نوشته می شوند که خواننده –  که ممکن است مدیر استخدام یا پذیرش یا استاد یا هر شخص مسئول دیگری باشد- را قانع کنید که شما مناسب ترین متقاضی در بین بقیه برای یک موقعیت مشخص هستید. اما به خاطر داشته باشید که این رزومه است که اجازه می دهد دیگران اطلاعات بیشتری درباره تان کسب کنند، پس از اهمیت رزومه هم غافل نشوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات پشتیبانی ما برای نگارش رزومه و سایر نامه های مهم در اپلای تحصیلی، با ما

تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه