نوین بورسیه

موقعیت های پست داک در آلمان

هر آنچه باید درباره موقعیت های پست داک در آلمان بدانید

Post-Doc in Germany

با توجه به علاقه دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی در آلمان برای جذب محققان بین المللی، مشاغل پست داک (Postdoc) از پشتیبانی و جذابیت زیادی در آلمان برخوردار است. چه تصمیم بگیرید در یک دانشگاه آلمانی حرفه تان را دنبال کنید و چه قصد داشته باشید آینده حرفه ای تان را در یک موسسه پژوهشی غیردانشگاهی یا در بخش صنعتی و خصوصی طی کنید، فرصت های فوق العاده ای برای کسب تجربیات تراز اول جهانی از طریق موقعیت های پست داک و دانشگاهی در آلمان برای شما وجود دارد.

بیش از ۴۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی در آلمان وجود دارد که تعداد چشمگیری از محققان بااستعداد postdoc را همه ساله جذب می کنند. داشتن یک تجربه حرفه ای در یک دانشگاه آلمانی ارزش بسیار بالایی دارد و پرطرفدارترین مسیر برای محققان و دانشگاهیانی است که مایل به پیشبرد تحقیقات خود در عرصه بین الملل هستند. در طی دوره پست داک از محققان انتظار می رود ضمن انجام امور اداری و تدریس در دانشگاه، صلاحیت های لازم برای سمت های استادی (professorship) را کسب کنند.

\"\"

موقعیت های پست داک در آلمان معمولا موقت (بین ۳ تا ۶ سال) است و تنها بخش کوچکی از مشاغل دانشگاهی غیرحرفه ای ارائه شده در دانشگاه ها را دربرمی گیرد. با این وجود، طی یک دوره پست داک در یک دانشگاه آلمانی از محبوبیت بسیاری بین فارغ التحصیلان PhD برخوردار است. این مسیر درهای بسیاری را به روی موقعیت هایمعتبر در عرصه غیردانشگاهی نیز باز می کند. بیش از ۵۰ درصد از فارغ التحصیلان مقطع PhD‌در آلمان، به حرفه خود در عرصه تحقیق و توسعه در دانشگاه ها ادامه می دهند که کسر قابل توجهی از فرصتهای حرفه ای پست داک را نشان می دهند.

گزینه های شغلی مختلفی برای یک محقق پست داک در آلمان وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از

۱. دستیار پژوهشی (Research Assistant)
یک محقق پست داک که روی پروژه تحقیقاتی خودش کار می کند و همزمان به انجام وظایف اداری و تدریس در دانشگاه هم می پردازد. دستیار پژوهشی مسئولیت تدریس سمینارها و کمک به دانشجویان کارشناسی را هم بر عهده دارد.

۲. فلوشیپ پژوهشی یا همکار پژوهشی (Research Associate/Research Fellowship)
یک محقق پست داک که معمولا در یک گروه کوچک دانشگاهی کار می کند که بودجه اش را یک سازمان دیگر تامین می نماید. هدف از این فلوشیپ ها کمک به محققان جوان برای انجام یک پروژه مشخص در محل دلخواه خودشان است. علاوه بر کار بر پروژه پژوهشی، محقق مسئولیت های دیگری اداری و تدریس نیز ممکن است داشته باشد.

۳. Junior Professorship
این گزینه یک مسیر پرطرفدار برای کسب درجه علمی لازم جهت احراز عنوان استادی (professorship) در دانشگاه های آلمان است؛ به عبارت دیگر، محقق ضمن آموزش و انجام پژوهش و تدریس، از صلاحیت های لازم برای اخذ عنوان professorship نیز بهره مند می شود. از جمله الزامات اخذ موقعیت های junior professorship می توان به داشتن مدرک دکتری با دستاوردهای عالی و همچنین یک رویکرد متمایز در یک حوزه تحقیقاتی مشخص اشاره کرد. محققان پست داک از طریق این گزینه می توانند مسیرهای سنتی پرپیچ و خم منتهی به professorship در آلمان را دور بزنند، اما تعداد این قبیل موقعیت ها بسیار محدود است.

ارسال دیدگاه