نوین بورسیه

آزمون جی مت چیست؟

آزمون GMAT یا (Graduate Management Admission Test) امروزه یکی از ابزارهای مهم سنجش توانایی متقاضیان دوره های MBA می باشد.

ارائه مدرک GMAT در بسیاری از دانشگاه های معتبر برگزارکننده دوره MBA و دکترای امور مالی، حسابداری و اقتصاد الزامی است.

آزمون جی مت مهارت های لازم برای دانشجویان فعال در  حوزه مدیریت امور مالی، اقتصادی و اجرایی را بررسی می کند.

از این رو، حداقل نمره قابل قبول را مراکز آموزشی و دانشگاه ها بر اساس برنامه های آموزشی خود تعیین می کنند.

مراکز معتبرتر نمره ۶۰۰ تا ۷۰۰ را پذیرش می کنند. این آزمون در برخی مراکز به صورت کامپیوتری و از طریق اینترنت و در تعداد بسیار محدودی از مراکز به صورت کاغذی انجام می شود.

\"جی

قسمت های مختلف آزمون GMAT

  • ارزیابی نگارش تحلیلی Analytical Writing Assessment
  • Verbal
  • Quantitative Sections

در بخش نگارش، متقاضی باید بر روی دو متن essay (هر کدام ۳۰ دقیقه ) کار کند که یکی برای تحلیل یک استدلال و دومی بررسی یک موضوع است.

این بخش نگارش از آزمون جی مت چند تفاوت با آزمون های استانداردی چون TOFEL و IELTS دارد. اول اینکه  متون آن بسیار پیچیده تر از آزمون های عادی زبان است و تحلیل آنها صرف نظر از چگونگی نگارششان دشوار است و عموماً نگارش بحث به زبان مادری هم ساده نیست.

 تفاوت بعدی در حجم آن است. به عنوان نمونه در تافل نگارش حجمی بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ کلمه کافی است در حالیکه در آزمون GMAT کمتر از ۵۰۰ کلمه کفایت نمی کند. بنابراین علاوه بر تحلیل و نگارش ، سرعت تایپ کردن متقاضی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

دو ممتحن هر متن را ارزیابی می کنند. اولی یک برنامه نرم افزاری پیشرفته است که به تحلیل نگارش خلاقانه و ارزیابی خطاهای دستوری و املایی می پردازد در حالیکه دومی انسان است و توانایی متقاضی را در نحوه دسته بندی و پرورش و نظم دادن به دیدگاه ها و چگونگی ارائه آنها می سنجد.

هر دو ممتحن بین ۰ تا ۶ که می تواند تا نیم تقسیم شود نمره می دهند. در صورت اختلاف بیش از یک امتیاز یک انسان دیگر به عنوان ممتحن سوم نیز به کار نمره می دهد و سپس متوسط این نمرات به عنوان نمره نهایی این نگارش و متوسط دو متن مختلف به عنوان نمره نهایی این بخش اعلام می شود.

پس از این بخش، نوبت به آزمون Verbal یا شفاهی می رسد ( ۴۱ سوال و ۷۵ دقیقه زمان )

قسمت های مختلف آزمون Verbal در آزمون جی مت

۱) Sentence Correction

۲) Critical Reasoning

۳) Reading Comprehension

\"ازمون

در مجموع آزمون GMAT به ارزیابی سطح دانش متقاضی در حوزه های مرتبط با فهم عمیق تر زبان انگلیسی نظیر مبحث گرامر زبان انگلیسی، ارزیابی یک استدلال و درک مطلب می پردازد.

در بخش Quantitative 37 سوال و ۷۵ دقیقه زمان سوال های مربوط به Data Sufficiency و Problem Solving ارائه می شود. و در این بخش شیوه اندیشه و استدلال متقاضی ارزیابی می شود.

شایان ذکر است که متقاضی در صورت بی پاسخ گذاشتن سوالات در آزمون جی مت با کاهش امتیاز مواجه می شود. در حالیکه در آزمون های دیگر این گونه عمل نمی شود.

آزمون جی مت یا Graduate Management Admission Test یکی از آزمون‌های معتبر بین‌المللی است که مهارت‌های خاصی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این تست، مهارت‌های کلامی، تجزیه‌وتحلیل و همچنین نگارش زبان انگلیسی به‌صورت نوشتاری را برای ادامه تحصیل در رشته‌های مدیریت شامل می‌شود. در این مقاله به بررسی اینکه آزمون جی مت چیست؟ خواهیم پرداخت.

آشنایی با آزمون جی مت

آزمون جی مت، در شورای پذیرش دانش‌آموختگان رشته‌های مدیریتی موردپذیرش و ثبت قرارگرفته است. این تست بسیار معتبر و بین‌المللی است که باعث شده است معیاری بسیار معتبر جهت ارزیابی متقاضیان برای حضور در بین ۵۹۰۰ رشته مرتبط با مدیریت باشد.

این آزمون در بیش از ۲۱۰۰ مراکز علمی و همچنین دانشگاه‌های مرتبط با رشته مدیریت، موردپذیرش واقع‌شده است و اعتبار دارد. این تست در دوره‌های مدیریتی نظیر MBA نیز کاربرد بسیاری دارد و از شروط اصلی جهت ادامه تحصیل برای رشته‌های نظیر آن می‌باشد.

این آزمون مجموعه‌ای از مهارت‌های متنوع است که برای دانشجویانی که در حوزه مدیریتی و اقتصادی فعالیت می‌کنند، طراحی‌شده است.

نکته قابل‌توجه این است که این تست به‌تنهایی معیاری برای نمره رد شدن یا قبول شدن ندارد؛ لذا این مراکز علمی و دانشگاه‌ها هستند که با توجه به شرایط موردنظر، نمره خاصی را به‌عنوان نمره قبولی یا مردودی در تست جی مت تعیین می‌کنند.

بنابراین ممکن است نمره‌ای که دریافت می‌کنید در بعضی از مراکز علمی و دانشگاه‌ها، نمره بالایی محسوب شود و در برخی دیگر نمره پایینی محسوب شود. واضح است مرکزی که دوره‌های معتبرتری را ارائه می‌دهد، از متقاضی نمره بالاتری را نیز طلب می‌کند.

آزمون gre رشد قابل‌توجهی تا به الآن داشته است، اما همچنان آزمون جی مت گزینه اول برای متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های مدیریتی است.

یکی از تفاوت‌هایی که این تست با سایر آزمون‌ها دارد این است که درصورتی‌که سؤالات را بدون پاسخ بگذارید باعث کاهش نمره می‌شود. همچنین اگر متقاضی سؤالات را اشتباه پاسخ دهد بازهم باعث کاهش نمره آزمون وی می‌شود.

اهمیت آزمون جی مت در چیست؟

اگر در رشته‌های مدیریت کسب‌ وکار، اقتصاد، حسابداری و امور مالی قصد ادامه تحصیل دارید، داشتن مدرک آن برای دانشگاه‌ها و مراکز معتبر بسیار ضروری و الزامی است. بهتر است بدانید این آزمون برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آمریکا و کانادا بسیار مهم و حائز اهمیت است.

تفاوت آزمون جی مت با آزمون gre

هر دو تست به زبان انگلیسی بوده و جهت ارزیابی و سنجش میزان استعداد متقاضیان برای ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا در دانشگاه‌های معتبر جهان برگذار می‌شوند. اخذ نمره بالا در این دو آزمون باعث افزایش شانس متقاضی تا ۸۰ درصد برای دریافت بورسیه از دانشگاه‌های معتبر در کشورهای مختلف نظیر آمریکا و کانادا می‌شود.

همچنین برای شرکت در آزمون جی مت، متقاضی باید دارای سطح قابل قبولی در زمینه درک مسائل ریاضیات باشد. یکی از تفاوت‌های مهم این دو آزمون این است که آزمون جی مت در ایران برگزار نمی‌شود ولی آزمون gre به‌راحتی در ایران برگزار می‌شود.

چرا آزمون جی مت از آزمون gre سخت‌تر است؟

این تست به دلیل حجم سؤالات و همچنین نیاز به‌دقت خیلی زیادی که در انتخاب گزینه صحیح دارد، نسبت به آزمون gre آزمون سخت‌تری است. اگر تحلیل مسائل برای شما راحت است تست جی مت را به شما پیشنهاد می کنیم.

آزمون جی مت از چه قسمت‌هایی تشکیل‌ شده است؟

این آزمون را می‌توان به چهار بخش اصلی دسته‌بندی کرد که عبارت‌اند از: بخش نگارش تحلیلی، مهارت محاسباتی، مهارت کلامی و استدلال یکپارچه. در ادامه مقاله به بررسی این چهار بخش اصلی می‌پردازیم.

نگارش تحلیلی Analytical Writing Assessment

بخش نگارش تحلیلی، به نگارش و تحلیل موضوعات مختلف و پیچیده می‌پردازد. درواقع متقاضی در موضوعات چالش‌برانگیز شرکت می‌کند. نمره این بخش ۶ است که برای اینکه متقاضی نمره کامل را بگیرد باید یک متن ۶۰۰ کلمه‌ای را به نگارش درآورد. لازم به ذکر است که زمان انجام این آزمون ۳۰ دقیقه در نظر گرفته‌شده است.

مهارت محاسباتی Quantitative Sections

در بخش مهارت محاسباتی، متقاضی باید سؤالات مربوط به حل مسائل ریاضی و محاسبات مربوطه را انجام دهد. این سؤالات به دو بخش واضح و مبهم تقسیم می‌شود. سؤالات مبهم به‌گونه‌ای است که فرد متقاضی باید خودش تشخیص دهد که آیا داده‌های مسئله برای حل آن کافی است یا خیر.

حداکثر نمره برای این بخش ۶۰ است. البته به این نکته توجه کنید که طراحی سؤال به‌گونه‌ای است که نمره فرد متقاضی در این بخش بیشتر از ۵۰ نشود که با توجه به نوع سؤالات جای نگرانی ندارد زیرا نمره معقولانه برای این بخش ۵۰ است.

مهارت کلامی Verbal

در بخش verbal یا مهارت کلامی به بررسی تحلیل انتقادی افراد پرداخته می‌شود. درواقع در این بخش از آزمون جی مت، متقاضی باید به ۴۱ سؤال در ۷۵ دقیقه پاسخ دهد. حداکثر نمره برای این بخش ۶۰ است و سؤالات نیز به‌صورت ۵ گزینه‌ای هستند.

\"منابع

استدلال یکپارچه Integrated Reasoning

در این بخش از آزمون جی مت، متقاضی باید به ۱۲ سؤال در ۳۰ دقیقه پاسخ دهد. این سؤالات، شامل ترکیبی از نمودارها، گراف، جداول و متون هستند. در این آزمون، تحلیل و استدلال متقاضی بر مبنای درک ریاضیات سنجیده می‌شود. حداکثر نمره برای این آزمون، هشت می‌باشد.

قبولی در آزمون جی مت

سوالات این تست به صورت ترکیبی است و نمره مشخصی برای قبولی ندارد. درواقع، نمره قبولی در این تست برای هر مرکز متغیر است. نمره این تست در هر بخش به‌صورت جداگانه داده می‌شود و بین نمره ۲۰۰ الی ۸۰۰ متغیر است. اگر قصد اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر جهان را دارید باید نمره کلی تست شما حداقل بالای ۷۰۰ باشد.

چگونه در آزمون جی مت ثبت‌ نام کنیم؟

باید به این نکته توجه داشته باشید که این تست در کشور ایران برگزار نمی‌شود و متقاضیانی که قصد شرکت در این آزمون را دارند باید به کشورهای همسایه‌ی ایران سفر کنند. از جمله کشورهای مناسب برای ایرانیان جهت ثبت‌نام در این تست، می‌توان به امارات، ارمنستان و گرجستان اشاره کرد.

برای ثبت‌نام در آزمون جی مت، ابتدا باید در سایت MBA یک حساب کاربری به همراه تاریخ، محل برگزاری آزمون و همچنین دانشگاه‌های موردنظر خود جهت ارسال نمره را به پروفایل خود اضافه کنید. در مرحله بعد باید هزینه شرکت در آزمون جی مت را پرداخت کنید.

هزینه شرکت در آزمون جی مت چقدر است؟

برای شرکت در آزمون جی مت، مبلغ ۲۵۰ دلار آمریکا باید پرداخت کنید که در سراسر جهان، این مبلغ یکسان است.

تاریخ برگزاری آزمون جی مت

برای اینکه از تاریخ برگزاری این تست مطلع شوید باید از طریق سایت MBA اقدام کرده و از تاریخ دقیق برگزاری آزمون‌ها مطلع شوید. به‌طورکلی این آزمون هرماه و در چند نوبت برگزار می‌شود.

سؤالات متداول

  • برای متقاضیانی که قصد دارند در رشته MBA تحصیل کنند، آزمون جی مت بهتر است یا gre؟

به‌طورکلی می‌توان گفت آزمون جی مت همیشه به‌عنوان معیاری برای ارزیابی استعداد تحصیلی متقاضیان بوده است اما از سال ۲۰۱۱ به بعد تست gre نیز توانست به‌خوبی با آزمون جی مت رقابت کند.

  • اگر در دروس ریاضیات قوی نباشم، می‌توانم در آزمون جی مت شرکت کنم؟

اگر در ریاضیات در سطح قابل قبولی قرار ندارید این آزمون برای شما مناسب نیست زیرا این آزمون به‌صورت دقیق بر درک مسائل ریاضی تأکید دارد. در نقطه مقابل، آزمون gre ریاضیات راحت‌تری دارد.

  • کدام مرکز و دانشگاه برای شرکت در آزمون جی مت برای ایرانیان بهتر است؟

اسامی چند مرکز و دانشگاه مناسب برای ایرانیان جهت شرکت در این تست عبارت‌اند از:

  • Delta Learning, Tbilisi, Georgia
  • Arminco Ltd. Yerevan, Armenia
  • Azerbaijan University of Languages, Baku, Azerbaijan
  • Capital Knowledge, Manama, Bahrain

ارسال دیدگاه