نوین بورسیه

آزمون جی آر ای

آزمون GRE چیست؟

معنی و مفهوم آزمون GRE چیست؟

آزمون (GRE (Graduate Record Examination آزمونی با هدف سنجش توانایی تحصیلی افرادیست که متقاضی تحصیل در مراکز علمی معتبر سراسر دنیا هستند.

در آزمون GRE سه موضوع مهارتی: محاسبات ریاضی، درک مطلب و همچنین مقاله نویسی مورد بررسی قرار می گیرد.

آزمون جی آر ای از نظر درجه سختی توسط شرکت‌کنندگان در درجه‌ی آزمون‌های دشوار زبان انگلیسی قرار می‌گیرد.

چرا که در این آزمون مهارت‌هایی نظیر علم ریاضی، احتمالات، جبر و هندسه‌ی شرکت‌کنندگان مورد بررسی سنجش می‌گیرد.

البته این مباحث جز مباحث دشوار ریاضی نیستند ولی به دلیل اینکه شما می‌بایست جواب سوالات و در برخی موارد تحلیل جواب خود را به زبان انگلیسی و به نحوی متقاعد کننده و منطقی مورد بررسی قرار دهید، در اغلب اوقات این بخش جز بخش‌های دشوار آزمون GRE محسوب می‌شود.

انواع آزمون GRE

آزمون جی آر ای به دو نوع متفاوت با نام‌های GRE General و GRE Subject برگزار می‌شود. این دو آزمون در نحوه برگزاری و محتوای مورد سنجش با یکدیگر متفاوت هستند که اکنون به مقایسه‌ی این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

آزمون جی آر ای جنرال (GRE General)

این آزمون به دو شیوه کامپیوتری و کاغذی برگزار می‌گردد با توجه به اینکه در ایران عمدتا آزمون کامپیوتری مورد استفاده است بیشتر تمرکز ما هم بر روی همین آزمون خواهد بود.

آزمون GRE کامپیوتری در سه بخش مختلف مهارت‌های شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد

  • بخش نگارش تحلیلی

در این بخش فرد شرکت‌کننده در آزمون لازمست ۲ سوال را در مدت زمان شصت دقیقه (یک ساعت) پاسخ دهد. این بخش در مجموع شامل شش نمره است که به‌صورت نیم نمره کم یا زیاد می‌شود.

  • بخش لغت و درک مطلب

در این بخش از امتحان جی ار ای، شرکت‌کنندگان لازم است ۴۰سوال را که متشکل از دو مجموعه ۲۰ تایی است در مدت زمان سی دقیقه پاسخ دهند. شما می‌توانید بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ نمره از این بخش کسب کنید که این نمرات به‌صورت یک نمره‌ای تغییر می‌کنند.

  • استدلال ریاضی

در بخش استدلال ریاضی که شاید خاص‌ترین بخش از آزمون جی آر ای است، شرکت‌کنندگان لازمست چهل سوال متشکل از دو مجموعه‌ی ۲۰ سوالی را در مدت زمان ۷۰ دقیقه پاسخ دهند. نمره‌ی این بخش هم دقیقا مشابه بخش دانش لغت سنجیده می‌شود به نحوی که شما می‌توانید در این بخش هم بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ نمره کسب نمایید و نمرات به‌صورت یک نمره‌ای تغییر خواهند کرد.

در نظر داشته باشید با توجه به توضیحاتی که ارائه شد شما برای نگارش دو بخش رایتینگ خود یک ساعت زمان دارید و برای چهل سوال از بخش واژگان یک ساعت دیگر زمان خواهید داشت علاوه بر این شما می‌بایست در ۷۰ دقیقه‌ی باقی‌مانده از زمان‌تان به پاسخگوی ۴۰ سوال باشید.

در نظر داشته باشید که شما در مجموع برای دو بخش واژگان و ریاضی نمره‌ی برابر با ۲۶۰ تا ۳۴۰ کسب خواهید کرد و عمدتا دانشگاه‌های معتبر دنیا برای پذیرش دانشجو برای این دو نمره حداقلی قائل شده‌اند که این نمره معادل ۳۰۰ تا ۳۱۰ نمره است.

آزمون جی آر ای سابجکت (GRE subject)

آزمون جی ار ای سابجکت آزمونی‌ست که میزان دانش زبانی شما را در مورد مفاهیم و موضوعات آکادمیک مورد سنجش قرار می‌دهد نمره‌ی این آزمون از ۲۰۰ تا ۹۹۰ بوده و در بازه‌های ۱۰ نمره‌ای تغییر می‌کند.

یکی از تفاوت‌های عمده‌ی این آزمون با آزمون جنرال شیوه برگزاری این آزمون است: آزمون سابجکت فقط به‌صورت کاغذی برگزار می‌شود و به همین دلیل فقط در برخی از مراکز آزمون جی ار ای این آزمون قابلیت برگزاری دارد.

چه رشته‌هایی شامل GRE Subject می‌شوند؟ همانطور که پیش‌تر اشاره شد این آزمون برای برخی از رشته‌های آکادمیک در نظر گرفته شده است که در ادامه با برخی از این رشته‌ها آشنا می‌شوید.

  1. زیست شناسی
  2. ادبیات انگلیسی
  3. ریاضیات
  4. شیمی
  5. روانشناسی
  6. فیزیک

قابل ذکر است که برخی رشته‌ها در سال ۲۰۱۶ به این آزمون اضافه شدند و بنا به دلایلی در حال حاضر شامل این آزمون نمی‌شوند. این رشته‌ها عبارت بوده اند از بیوشیمی، زیست شناسی سلولی و ملکولی.

نحوه پخش سوالات در آزمون جی ار ای

شروع آزمون شما با بخش رایتینگ Writing خواهد بود. همانطور که در بالا گفته شد بعد از یک ساعت سوالات بخش‌های واژگان و بخش ریاضی آزمون برای شرکت‌کنندگان توزیع می‌گردد. اما به این نکته توجه داشته باشید که در برگزاری این دو بخش ترتیب ثابتی وجود ندارد، برای مثال ممکن است در بخش اول شما به سوالات ریاضی پاسخ دهید و سپس سوالات واژگان انگلیسی را داشته باشید و یا بالعکس.

همچنین لازم به ذکر است در امتحان جی ار ای دو بخش بدون نمره هم برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است که این بخش‌ها شامل بخش Unscored و بخش Research است.

بخش Unscored شامل سوالاتی در حوزه‌ی واژگان و یا ریاضی است که در بین سوالات شما قرار دارد و شما از محل سوالات و نوع سوالات اطلاع نخواهید داشت، در این بخش مشاهده شده است که شرکت‌کنندگان با استفاده از حدسیات سعی در حذف برخی سوالات نموده‌اند، این کار به هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌شود و شرکت‌کننده نمی‌تواند با توجه به میزان سختی سوال بدون نمره بودن آن سوال را پیش‌بینی نماید.

بخش Research یکی دیگر از بخش هایی‌ست که در این آزمون شامل امتیاز و نمره نمی‌شود، این بخش بر خلاف دیگر بخش‌ها بدون نمره محل مشخصی دارد و معمولا در انتهای امتحان برای شرکت‌کنندگان قرار داده می‌شود و به شرکت‌کنندگان اعلام می‌شود که این بخش شامل نمره نیست لازم به ذکر است در هر آزمون جی ار ای شرکت‌کنندگان تنها با یک بخش بدون نمره روبرو خواهد بود نه هردو بخش.

\"منابع

بررسی دقیق‌تر بخش‌های امتحان جی ار ای

  • بخش رایتینگ تحلیلی GRE

این بخش مهم از آزمون جی ار ای شامل دو قسمت اصلی‌ست که به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

  • Issue writing

در این بخش شرکت‌کننده می‌بایست به یک سوال پاسخ دهد و برای پاسخگویی به این سوال سی دقیقه زمان در نظر گرفته شده است. پاسخ این بخش بصورت تایپی وارد می‌شود و شما باید برای مدیریت زمان خود بر روی مهارت تایپ خود نیز کار کنید. از نظر محتوا، این بخش شباهت زیادی به بخش Task2 امتحان آیلتس دارد.

  • Argument writing

بخش دیگری که در قسمت نگارشی امتحان جی ار ای مورد بررسی قرار می‌گیرد بخش Argument است. این قسمت از رایتینگ از نظر محتوایی و نوع سوال کاملا با سوالات تافل و آیلتس متفاوت بوده و تمرین جداگانه‌ای برای کسب حداکثر نمره می‌طلبد.

در این قسمت پاراگرافی از یک نویسنده به عنوان سوال به شما داده می‌شود که آن پاراگراف شامل تحلیل‌ها و شواهدی برای یک مبحث خاص است که منجر به یک نتیجه‌گیری شده است و شما می‌بایست از این استدلال‌ها و شواهدی که نویسنده استفاده کرده است منطقا ایراد گرفته و نظرات و مستدلات خود را در قالب یک متن ارائه دهید.

  • بخش واژگان (Verbal)

یکی دیگر از بخش‌های مهم و تاثیرگذار در آزمون بین المللی GRE بخش دایره لغات و واژگان است که در سال‌های اخیر با توجه به تغییر سیاست‌های برگزارکنندگان این آزمون، دستخوش تغییراتی شده است.

این بخش که وابسته به دایره‌ی لغات شماست تا آگوست سال ۲۰۱۱ با تمرکزی محسوس بر روی دامنه‌ی لغات، شرکت‌کنندگان در آزمون را وادار به حفظ لغات، کلمات مترادف و متضاد می‌کرد اما از آن تاریخ به بعد این آزمون در سیاستی جدید به کار خود ادامه داد که در آن درک مطلب و مهارت خواندن متن از اهمیت بالاتری برخوردار است.

این آزمون که در ابتدا به اسم Revised GRE شناخته می‌شد پس از منقضی شدن آخرین مدارک صادره GRE در تاریخ آگوست ۲۰۱۶ به اسم اصلی خود تغییر نام داد.

در این قسمت شرکت‌کنندگان می‌بایست به سوالاتی در قالب جای خالی، سوالات مترادف و متضاد و سوالات مربوط به درک مطلب پاسخ دهند.

  • بخش ریاضیات

بخش ریاضی آزمون جی ار ای یکی از مهم‌ترین و موثرترین قسمت‌های این امتحان در مسیر کسب نمره‌ی مورد نظر شرکت‌کنندگان است.

بر خلاف تصورات متقاضیان شرکت در این آزمون که این ذهنیت را دارند که این بخش شامل سوالات سطح بالای ریاضی است، سوالات این بخش از نظر سطح آموزشی با سوالات دوره‌ی دبیرستان و پیش دانشگاهی مدارس ایران برابری می‌کند. ولی نکته‌ای که این بخش را به یکی از بخش‌های پیچیده‌ی این آزمون بدل می‌کند نیاز به سرعت عمل و از آن مهم‌تر قدرت تحلیل این سوالات و پاسخ‌ها است.

در این بخش شرکت‌کنندگان مجاز به استفاده از ماشین حساب هستند ولی کسب نمره‌ای که بتواند شما را در رسیدن به هدف‌تان کمک کند تنها نیازمند به دست آوردن پاسخ‌ها نیست و در بعضی از موارد شما می‌بایست پاسخی تحلیلی از آن سوال را ارائه دهید و پیشنهاد می‌شود برای رسیدن به نمره مورد نظر بیش از پیش بر روی مهارت‌های ریاضی و محاسباتی و همچنین سرعت عمل در پاسخگویی خود تمرکز نمایید.

نحوه ی گزارش نمره آزمون جی آر ای سابجکت

یکی از نکات مثبت و مزیت‌های آزمون جی آر ای برای متقاضیان این آزمون این است که شما می‌توانید بدون محدودیت در این آزمون شرکت کنید و با توجه به نمره‌ی مد نظر خود جهت گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های بین المللی اقدام به ارسال نمره نمایید.

برای آن دسته از کسانی که شرکت در آزمون GRE جهت کسب پذیرش در دانشگاه‌ها را در برنامه خود دارند دانستن این نکته بسیار حائز اهمیت است که شما پیش از شرکت در آزمون حق ارسال چهار نمره را به صورت رایگان خواهید داشت و برای هر ارسال دو حق انتخاب خواهید داشت که این انتخاب می‌تواند بین گزینه‌ی ارسال آخرین نمره و یا همه ی نمره‌ها متغیر باشد.

اگر پس از شرکت در آزمون تصمیم به ارسال نمره‌ی خود داشته باشید می‌بایست هزینه‌ی ارسال را پرداخت نموده و از سه حق انتخاب برای هر ارسال بهره مند شوید که شامل ارسال آخرین نمره، ارسال همه نمرات و یا ارسال هر نمره‌ای که مورد نظرتان باشد است.

پرداخت آزمون GRE و زمان برگزاری آن

یکی دیگر از تفاوت‌های امتحان جی ار ای سابجکت و جنرال در زمان برگزاری این آزمون‌ها است. آزمون GRE general در تمامی ماه‌های سال برگزار می‌شود و شما می‌توانید برای شرکت در این امتحان برنامه‌ریزی داشته باشید اما آزمون سابجکت فقط در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و آپریل برگزار می‌شود.

پرداخت هزینه‌ی شرکت در این آزمون‌ها اختلاف زیادی با یکدیگر ندارند و طبق آخرین بررسی‌های به عمل آمده پرداخت هزینه آزمون GRE تقریبا ۱۵۰ دلار است. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که اگر بعد از ثبت‌نام در آزمون تصمیم به تغییر زمان آزمون بگیرید می‌بایست مبلغ ۵۰ دلار و همچنین برای تغییر مکان آزمون هم لازم‌ است مبلغ ۵۰ دلار پرداخت نمایید.

اگر پس ثبت‌نام به هر دلیلی تصمیم به کنسل کردن این امتحان داشته باشید تنها قادر به باز پس‌گیری نصف مبلغ پرداختی یعنی ۷۵ دلار خواهید بود و این مبلغ به حساب ETS شما استرداد خواهد شد.

اگر این ثبت نام و پرداخت آزمون GRE توسط یکی از موسسات برای شما صورت گرفته است استرداد مبلغ مورد نظر به حساب این موسسه صورت خواهد گرفت.

مدرک و اعتبار امتحان جی آر ای

موسسۀ ETS نمرات آزمون GRE را تا پنج سال معتبر می‌داند و آنها را بنا به درخواست برای دانشگاه‌ها ارسال می‌کند. البته دانشگاه‌ها در بسیاری از موارد، قوانین متفاوتی با ETS دارند و ممکن است مدرک را در بازۀ کمتر از ۵ سال معتبر بدانند.
داشتن نمرۀ GRE برای گرفتن پذیرش در بسیاری از دانشگاه های خارج از کشور است. برخلاف اکثر آزمون‌های استاندارد، ارزش و کاربرد نمره آزمون GRE در بین دانشگاه‌ها، رشته‌ها و حتی دوره‌های تحصیلی مختلف، تفاوت عمده دارد.

به عنوان مثال، پذیرش در رشته‌های علوم مقدماتی بیشتر وابسته به نمرۀ بخش واژگان یا verbal است در حالی که در رشته‌های ریاضی و علوم بیشتر به بخش ریاضیات یا quantitative اهمیت داده‌ می‌شود.

از آنجا که معیار نمره قابل قبول آزمون GRE بسته به شرایط تفاوت زیادی دارد، بهترین راه اطمینان خاطر از نمره مورد نیاز، ارسال ایمیل به شخص مسئول پذیرش در دورۀ مورد نظر و پرسش از وی است.

\"آزمون

GRE در ایران و نحوۀ ثبت‌نام در آزمون

در حال حاضر هزینه ثبت‌نام آزمون GRE حدود 205 دلار آمریکا است. نحوه ثبت‌نام آزمون به این صورت است که داوطلبان پس از مراجعه به سایت ets.sanjesh.org و تکمیل اطلاعات شخصی شامل مشخصات فردی، انتخاب نوع آزمون، تاریخ آزمون، مرکز مجری آزمون و شماره حساب بانکی خود، پیامکی شامل کد پیگیری و هزینه آزمون دریافت می‌کنند. داوطلبان سپس به سایت بانک هدایت می‌شوند و با وارد کردن کد پیگیری، هزینه آزمون را به حساب مرکز مجری آزمون واریز می‌کنند.

فهرست مراکز مجاز برگزاری آزمون صرفا از طریق سازمان سنجش اعلام می‌شود. پس از واریز نمودن هزینه، اطلاعات مورد نیاز را به موسسات مجاز ارسال کرده و موسسه مورد نظر اقدام به ثبت‌نام داوطلب در تاریخ مورد نظر می‌نماید.

آیا آزمون جی آر ای نمره منفی دارد؟

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم دو آزمون سابجکت و جنرال که می‌توان به آن اشاره کرد نحوه‌ی محاسبه‌ی نمره‌ی منفی در این دو آزمون است.

برخلاف آزمون جنرال که شامل نمره‌ی منفی نمی‌شود، آزمون سابجکت به نحوی مورد بررسی و نمره‌دهی قرار می‌گیرد که در ازای هر چهار پاسخ اشتباه یک نمره‌ی منفی برای شرکت کننده ثبت می‌شود.

البته این روند نمره‌دهی تا تاریخ جولای ۲۰۱۷ صورت می‌پذیرفته است و از بعد از آن تاریخ، با توجه به اعلام ETS نمره منفی از آزمون سابجکت حذف شده و نمره‌ی شما فقط بر حسب جواب‌های صحیح شما سنجیده می‌شود.

پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا با مدرک GRE

برای آن دسته از متقاضیانی که هدفشان از کسب مدرک GRE جی ار ای گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های کشور آمریکای شمالی است دانستن این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است که دانشگاه‌هایی که با استناد به این نمره برای جذب دانشجو اقدام می‌کنند معمولا دو گزینه را برای نمره مورد قبول به شرح زیر مد نظر قرار می‌دهند:

  • برخی از دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو یا استناد به نمره GRE یک نمره حداقلی را در نظر گرفته و با توجه به این نمره درخواست شما را تایید یا رد می‌کنند.

برای مثال: ممکن است دانشگاه مورد نظر شما در بخش شرایط پذیرش این شرط را آورده باشد که شما می‌بایست در بخش رایتتینگ حداقل نمره ۳ را کسب کرده باشید و یا باید میانگین مجموع نمرات شما از بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ باشد.

در چنین شرایطی پیشنهاد می‌شود تا وقتی که نمره مورد نظر را کسب نکره اید اقدام به ارسال درخواست خود نکنید و قبل از ارسال حتما اطلاعات کاملی را درباره شرایط پذیرش بدست آورید.

  • دسته دوم دانشگاه‌هایی هستند که برای پذیرش در آنها پیش شرط نمره‌ی حداقلی ندارد و شما می‌توانید با هر نمره‌ای درخواست خود را ارسال نمایید ولی مسلما افرادی که مدرک GRE با نمره بالاتری کسب کرده باشند در این بخش در اولویت پذیرش قرار خواهند گرفت.

منابع آزمون GRE چیست؟ برای موفقیت در آزمون چه کتاب هایی نیاز است؟

یکی از سوالاتی که برای متقاضیان شرکت در آزمون جی ار ای وجود دارد و معمولا در جواب به این سوال گزینه‌های متفاوتی را دریافت می‌کنند مربوط به منابع مطالعاتی این آزمون است، سعی شده در ادامه به لیستی از کتب مورد نیاز شما جهت مطالعه به عنوان منابع آزمون GRE اشاره شود.

لازم به ذکر است این لیست با توجه به چاپ منابع جدید آموزشی به روز خواهد شد:

  • The Official Guide to the GRE Revised General Test
  • Essential Words for the GRE
  • GRE Analytical Writing: Solutions to the Real Essay Topics
  • Official GRE Quantitative Reasoning Practice Questions
  • GRE Math Prep Course
  • ۵ Book of GRE Practice Problems
  • GRE Prep by Magoosh
  • Manhattan GMAT Set of 8 Strategy Guides, Fourth Edition
  • Algebra GRE Strategy Guide
  • GRE Geometry
  • ۵۰۰ GRE Math Flash Cards
  • GRE Number Properties
  • Manhattan GRE Set of 8 Strategy Guides, 2nd Edition
  • GRE Quantitative Comparisons & Data Interpretation

ارسال دیدگاه